Fundering ang. årets vattenföringmodellering för Alterälven.

Hej! Jag hittade Vattenwebben under förra vårfloden (2018) då den var ganska extrem. Jag uppfattade då Vattenwebben som mycket bra och "rätt" med bara en dags miss på vårflodens kulmen. (det ökade en liten aning en dag efter angiven max) så jag bedömde Vattenwebben som mycket användbar och "spot on"
I år så såg jag därför fram mot att följa Vattenwebben som ett bra verktyg. Tyvärr så såg jag redan när jag letade upp den, på en gång, att modellen verkar misstämma ganska markant i år. HQ kulmen anges till 23 April, ett totalt orimligt datum här och nu.
Jag har under flera årtionden följt vårfloden i Alterälven på nära håll och "vet" att kulmen sker under första veckan i maj, ca 1 till 5 maj. Vattenföringen ökar nu och, när man ser kvarvarande snömängder, kommer fortsätta öka än ett tag. Vårfloden kommer, som tur är, inte att bli lika extrem som 2018 men kommer att öka ett tag till som sagt var.

Varför misstämmer årets prognos så mycket jämfört med 2018 års?
I och med att modelleringen baserar sig på massor av års bakgrund (vet att inte 2018 är med i underlaget än) och att vintern har varit nederbördsrik med närapå samma nederbördsmängd som 2018 så borde träffsäkerheten vara högre.

Modellen visar prognos på 10 dagar, sker någon "rejälare" uppdatering under tiden eller följer eventuella "fel" med under hela tiden?

Slutligen så får jag, trots dom funderingar jag har framfört, tacka så jätte mycket för en fantastiskt bra tjänst som Vattenwebben utgör!

Med vänlig hälsning Joel

Kommentarer

  • Hej Joel!
    Kul att du uppskattar Vattenwebb och SMHI uppskattar även att få dina synpunkter. På sätt och vis är du vår enda informationskälla i Alterälven eftersom vi saknar hydrologiska mätstationer där, så dina iakttagelser är värdefulla för oss.

    I vattendrag med mätstationer kan vi använda dessa för att "rätta" modellen successivt, men det har vi alltså inte möjlighet att göra i Alterälven. Orsaken till felberäkningar just i år kan bero på den mängd snö vi uppskattat i området, och/eller den takt som snön avsmälter med. Snösmältning är en komplicerad process som beskrivs förenklat i modellen, och i vissa lägen kan förenklingarna ge upphov till felaktigheter. Vi jobbar kontinerligt med att förbättra modellberäkningarna och där ingår att beskriva snösmältningen bättre.

    Just nu pågår en diskussion om att införa en fördröjningsmekanism i snösmältningen eftersom vi noterat att modellen ibland smälter snö lite för snabbt. Ofta krävs en period med blidväder innan snötäcket släpper från sig vatten, och detta behöver beskrivas bättre i modellen.

    Sedan har vi också undersökt uttrycket "nysnö ät upp gammsnön" men det är en annan historia... :-)
    Niclas Hydrolog, marknadsansvarig
  • Tack så mycket för ditt svar Niclas!
    Jag förstår att det är en ganska (underdrift) komplicerad beräkning att träffa rätt. Att mätstation saknas och därmed återkoppling till verkligheten gör det inte enklare och är jätte synd!
    Jag litar på att ni jobbar på att förfina beräkningsmodellen för att visa mer och mer rätt.
    Det finns en mätstation i en grannälv, Aleån, med mycket liknande förutsättningar. (Skogsälv i Norrbotten, kustmynnande).
    Överförs det erfarenheter från en sådan granne i eran modell?
    Om inte, -är det möjligt att börja göra det?

    Med vänlig hälsning Joel
  • Hej igen, Joel!
    Jo, i Aleån finns en mätstation högst upp i systemet och den används för att i realtid uppdatera flödesberäkningen i modellen. Det kan ju vara en anledning till att den prognosticerade flödeskulmen i Aleån ligger lite senare i tiden (imorgon) än i Alterälven (igår). Samtidigt är det en ganska liten del av Aleåns avrinningsområde som mäts av den mätstationen (ca 7%), så den korrigering som görs där har begränsad betydelse för flödet längre ner i systemet eftersom det tillkommer mycket vatten som beräknas med modellen. Jag misstänker därför att även Aleån kan ha för tidig kulmen i våra modellprognoser.

    Säkraste kortet kan därför vara att snegla på mätstationen i Aleån som indikator för både Alterälven och Aleån. Det finns en webbsida på smhi.se där du kan se ett diagram över mätningarna som uppdateras var 15:e minut, och i hydrologiskt nuläge visas samma data med dygnsmedelvärden för denna plats (om man bortser från prognosen). Om du gillar action är förstås 15-minutersdiagrammet mer spännande nu när vårfloden drar igång!

    Niclas Hydrolog, marknadsansvarig
  • Hej igen Niklas!
    Stort tack för innehållsrikt och genomarbetat svar! Mycket glädjande. Jag ska kolla upp ditt tips och försöka jämka ihop mina erfarenheter med eran modell inkl. Aleån:).
    Återigen, -stort tack för ditt engagemang och ha det gott!
    /Joel