frågor om er statistk

1)Har SMHI mätstationer på alla s.k.utloppsområden som finns markerade som små ringar på kartan överaktuella vattenflöden ex område 24716 i Jämtland?
2.Diagrammet längs ned över akt. vattenflöden:Avser de blåmarkerade linjerna genomsnittlig resp min. o max -värden för flödet?

Kommentarer

  • Hej!
    I HydroNu presenteras enbart modellerade värden av vattenföringen i Sverige.

    1) SMHIs mätstationer finns placerade enligt "knappen" Mätningar i Vattenwebb. Flödet mäts på ca 350 platser och vi har alltså inte observerad uppgift om flödet i alla avrinningsområdens utloppspunkter. Modellen är dock kalibrerad m.h.a. de observationer vi har tillgång till.

    2) Den tjockare blå linjen är medianen för aktuell dag. De blå skuggningarna bakom visar flöden tidigare år just den aktuella dagen.

    Lena Hydrolog, produktansvarig
  • Lena!
    Tack för svaret!
    Börje