Flödesuppgifter

Undrar hur tillförlitliga ni bedömer att flödesuppgifterna är som anges i vattenwebben för Teåkersälvens utlopp i Teåkerssjön? Områdenr 5237.
/Hälsningar Jan Sandell
Dalslands Miljö- och energikontor

Jan Sandell

Kommentarer

  • Hej Jan!
    Störst osäkerhet på enskilda dygnsvärden är i små avrinningsområden som saknar mätningar.
    Minst osäkert är längtidsmedelvärden i stora avrinningsområden där det finns mätstationer.

    För att kunna uppskatta osäkerheten, titta i "Utvärdera S-Hype modellen" och jämför modellen med observationer. Det finns två mätstationer nedströms i samma vattendrag. För de punkteran har modellen oftast för höga värden på lågflöden och för låga värden på högflöden.

    Markera en grön punkt, information om punkten visas under kartan. Klicka på "Visa detaljerad utvärdering" för att se en jämförande graf mellan observation och modell.

    Även regleringar bidrar till osäkerheter såvida det inte finns mätningar över dessa.

    Vi kan inte säga hur tillförlitliga uppgifterna är i ett specifikt områden då vi inte har detaljinformation om tex regleringar.

    Tänk på att för väldigt små tal kan de relativa avvikelserna vara jättestora trots att de absoluta avvikelserna är små. I det här exemplet avviker modellen nästan 450% mot observationen på MLQ, men det är svårt att skilja mellan observation och modell i flödesgrafen.

    Med vänlig hälsning

    Maud Hydrolog