Flöden

Hej,
Jag är på jakt efter flöden i Stallbackaån i Trollhättan.
Går den informationen att få fram via Vattenwebb? Har tidigare inte använt mig av denna tjänst.
Har klickat mig fram till aktuellt avrinningsområde (4092), men är osäker på hur uppgifterna om den totala vattenföringen skall tolkas.

Mvh
Johan Berlin

Kommentarer

  • Hej Johan,

    Avrinningsområde 4092 stämmer med Stallbackaån, och som du märker finns det flera varianter av vattenföring att välja mellan, men för att förstå dem så tar vi först en titt på kartan.

    Område 4092 rinner ut i Göta älv, och får samtidigt vatten från område 4054, som i sin tur får vatten från område 3997.

    Nu till varianterna av vattenföring.
    Total vattenföring: är en beräkning som tar med bidrag från alla delavrinningsområden uppströms det valda området. Allt vatten från 3997, 4054 och 4092 som flödar ut i Göta älv ingår i den parametern.

    Lokal vattenföring: är en beräkning som talar om hur mycket vatten som kommer från det delavrinningsområde som du klickat på, i det här fallet 4092.

    Total stationskorrigerad vattenföring: är samma som Total vattenföring, men modellen har korrigerats med mätdata i punkter där mätningar finns. I det här fallet finns inga mätstationer i närheten så det redovisas ingen skillnad jämfört med Total vattenföring.

    Total naturlig vattenföring: Samma som Total vattenföring men eventuella dammregleringar i modellen har ersatts med naturliga, oreglerade sjöutlopp. Även här redovisas ingen skillnad jämfört med Total vattenföring, eftersom vi inte känner till om det finns några regleringar av Stallbackaån.

    Vänliga hälsningar,
    Ola

    Ola Databasexpert
  • Tack för snabb återkoppling!
    Så den totala vattenföringen borde motsvara Stallbackaåns flöde?

    Mvh
    Johan
    Johan Berlin
  • Japp, men tänk på att det vi redovisar är modellberäknade värden och inte observationer.
    /Ola
    Ola Databasexpert