Fel namn på vattendrag

Hej, ni har förväxlat namn på två vattendrag i Linköping i vattenwebben. Smedstadbäcken och Tinnerbäcken. Det bör justeras. Det får konsekvenser för arbeten som pågår i områdena och innebär förvirring kring vilket vattendrag som avses.

Kommentarer

  • Hej Elisabeth,

    Tack för att du påtalade förväxlingen!
    I underlaget till kartan i Vattenwebb har vattendragen namn enligt bifogad bild, och det är så jag uppfattar att du tycker att det ska vara. Den lilla snutten som ansluter till Stångån ska också heta Tinnerbäcken, fast det syns inte på bilden.

    Vi fixar kartan i Vattenwebb så snart som möjligt!
    Mvh,
    Ola

    Ola Databasexpert
  • Ja precis, så ska det vara!
  • Jag har faktiskt en fråga till som relaterar till denna. Hur avgör man vad som är huvudfåran i Tinnerbäcken? Två flöden rinner ihop och bildar den större Tinnerbäcken (som mynnar i Stångån). Men vilket av biflödena är huvudfåra? Är det den del som heter Tinnerbäcken eller är det det biflöde som heter Smedstadbäcken?
  • Mycket bra fråga Elisabeth!

    Huvudflödet är den del som bidrar med mest vatten till det gemensamma flödet. Det kan vara svårt att avgöra ifall man inte har flödesmätningar strax innan två vattendrag går samman, så därför brukar man anta att den gren som har det största tillrinningsområdet även har högst vattenflöde. Det förutsätter att båda grenarna ligger i samma klimatområde förstås, men det brukar de göra när det gäller mindre vattendrag.
    I fallet med Tinnerbäcken och Smedstadsbäcken så har jag tagit fram en bild över det totala avrinningsområdet för där Tinnerbäcken ansluter till Stångån, och det är området som är inringat med en fet röd linje.
    Sen har jag chansat in delavrinningsområden, med tunnare röd linje, för Tinnerbäcken och Smedstadsbäcken ovan deras sammanflöde. Enligt den enkla analysen så är Smedstadsbäcken huvudfåran eftersom dess avrinningsområde är större än Tinnerbäckens.

    Sen är det inte alltid så att vattendrag som bildas av två sammanflödande vattendrag automatiskt ärver namnet från det större av de två. I det här fallet har det vattendrag som rinner till Stångån nog hetat Tinnerbäcken så länge man kan minnas, även om större delen av vattnet kommer från Smedstadsbäcken!
    Mvh,
    Ola

    Ola Databasexpert
  • Stort tack, precis vad jag behövde!