Fel information på sidan

På denna sida https://vattenwebb.smhi.se/svarwebb/ om man söker på Bolmen,
så står det att volymen är 1,1 miljoner m3. Det är väl fel? Det ska val vara miljarder?

Maria

Kommentarer

  • Jodu Maria, det där var ju fel!

    Ett enkelt räkneexempel ger att volymen borde vara i närheten av 1 miljard kubikmeter vatten. Detta förutsatt att areauppgift och medeldjup stämmer hyggligt.

    Volymen[m³] = Area[m²]·Medeldjup[m] = 173 000 000 · 5,4 = 934 200 000 m³ = 0,9 miljarder m³.

    Vi kollar vad som blivit fel, och tackar så mycket för hjälpen att upptäcka felet!

    Mvh,
    Ola

    Ola Databasexpert
  • Hej Maria!

    Nu har jag letat reda på varför det blivit fel för Bolmen, och det var helt enkelt så att volymuppgiften på en sjödjupskarta över Bolmen var uppgiven till 1,1 km³.

    Den som matade in volymuppgiften i vår databas tänkte fel på en faktor 1000 och ett felaktigt värde visas därför nu. Vi ska se till att rätta det nu tack vare dig!

    Du kan ändå vara trygg i att vattenvolymen är nära 1,1 miljarder m³.

    Mvh,
    Ola
    Ola Databasexpert