Fel i avrinningsområde

Hej! Jag jobbar med en utredning i Höje ås avrinningsområde och reagerade på att modellerade flöden var så höga för delavrinningsområdet Råbydiket (SUBID 123). Verkar som att Sularpsbäcken (SUBID 139) i Kävlingeåns avrinningsområde läggs in som att det ligger uppströms Råbydiket i denna beräkning?

Med vänlig hälsning
Nina

Kommentarer

  • Hej Nina,
    Efter en snabb kontroll i Vattenwebb så kan jag konstatera att du har hittat ett fel i kopplingen mellan delavrinningsområdena.
    Jag skickar informationen vidare till dels Vattenwebbteamet och dels till S-HYPE så får de kontrollera var det uppstod.
    Tack!
    /Ola

    Ola Databasexpert
  • Hej igen Nina,

    Efter ytterligare djupdykning så har följande information framkommit:
    "Rögle dammar i Södra Sandby avrinner mot Höje å och inte till Kävlingeån. Vatten har tidigare letts åt både det ena och andra hållet så det är kanske inte en evig sanning men för tillfället sker avrinningen mot sydväst.” Kommentaren har inkommit via Kundo.

    SMHI har uppskattat att 10% av vattnet från Sularpsbäcken delavrinningsområde rinner av mot Råbydiket. Den innebär att uppströmsområdet för delområdet 123 ökar från 38 till 38 + 10%*31 ≈ 41 km2, dvs en ganska liten ökning, som knappt borde märkas.

    Däremot ser det konstigt ut eftersom hela Sularpsbäckens delavrinningsområde färgas ljusblått. Egentligen borde området delas i två delar, och ett mindre område färgas.

    Mvh,
    Ola
    Ola Databasexpert