Evaporationsvärden

Hej! Jag skriver ett exjobb om innovativ dagvattenhantering vid SLU Alnarp och söker information om evaporationsgrad för att kunna beräkna jordvolym till regnbäddar. Det jag letar efter är medelvärden/månad som talar om hur stora mängder vatten som evaporerar från en given yta, i olika delar av Sverige, gärna så lokalt som möjligt (utgår från Varberg). Det viktiga är att jag kan få värden för respektive månad, för att kunna få fram siffror för vattenbehov för de torraste/varmaste månaderna på året. Finns denna typ av mätningar att tillgå på er webb?

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning, Anton

Kommentarer

  • Hej Anton!

    Det finns modellerade månadsvärde för evaporation i vattenwebb. Om du går in på "modelldata per område" kan du välja vilket område du är intresserade i och ladda ner data. I nedladdade Excelfilen finns en flik som heter "Månadsvärden". Där finns värdena för lokal evaporation.

    Med vänliga hälsningar