En älvräddares mardröm

Hej! Det är med mycket blandade känslor jag har tagit del av era (fantastiska!) bilder från en svunnen tid! Jag undrar bara om dessa vatten (som samtliga bör ha haft "Vandrande fisk") behandlades så undermåligt ur biologisk synvinkel! Hade ingen hört talas om laxtrappor och laxars behov av vandring? Som tur är har man sent omsider fått upp ögonen för att miljöanpassa i görligaste mån. (min egen teori: miljöförändringen som blir svår att vända, kommer nog att se till att ev. förluster för kraftverken mer än väl kommer att kompenseras av högre nederbörd!) Mvh/ Lennart ("Älvräddare och flugfiskare" i) Borås ps/ kan ni få fram bilder från Storån (Lygnern) så blir jag er evigt tacksam..! /ds

Kommentarer

  • Hej Lennart! Jag ska vidarebefordra din fråga om bilder från Storån/Lygnern till vår arkivarie men troligtvis finns inga fler bilder än de få du redan hittar under 106 Rolfsån. På den tiden då vattenkraften skulle byggas ut för att stötta välfärd och industrialisering fanns kanske begränsad kunskap/hänsyn till ekologiska samband. Intressant är ändå att begreppet "kungsådra" fanns redan på 1400-talet, vilket reglerar hur stor del av ett vattendrag som kunde nyttjas (sök "kungsådra" på Wikipedia). Du kan hitta information om vilka vattendrag som hade "kungsådra" i Historisk förteckning över Sveriges vattenfall.

    Niclas Hydrolog