Det regnat i ett område, men syns inte i statistiken

För område 3533 som berör sjön Stråken ser man på radarbilden att det regnat rejält tex efter midnatt sön 13/8. Trots detta visar vattenwebben ingen regnmängd.
Området Jönköping-Falköping kraftigt regn

Trots regn enligt radarbilden inget regn indikerat. (Bild 2023-08-13 kl 12:45)

Summa nederbörd 12-13/8 verkar lågt.

Kan det vara så att innevarande datum är prognostiserat och därför inte innehåller något regn?

Vi får se i morgon om det dyker upp lite grönt i grafen och att den beräknade avrinningen ökar markant.

När det händer mycket i naturen kanske man borde köra beräkningen flera gånger per dag.

//Tore Forsgren

Tore

Kommentarer

  • Hej Tore!
    Jag tror att det beror på hur dygnet beräknas och att regnet hamnar på den 12 augusti. UTC används normalt vilket är Svensk sommartid + 2 timmar. Som du ser har det stapeln uppdateras och där har mängden nederbörd ökat sedan igår.

    MVH
    Maud

    Maud Hydrolog