Data stämmer ej.

Hej, jag heter björn och bor vid torneälvens strand i vittangi. Jag har under denna sommar sett att de data vattenvebben visar på aktuellt flöde i torneälven omöjligen kan stämma. Det senaste ex. är att nuvarande flöde är 600 m3/s jämfört med 12/7 då flödet ska ha varit 448 m3/s. Varför detta inte stämmer är för jag ser strandlinjen dagligen och den 12.e låg den ca 15 meter högre upp vilket motsvarar flera decimeter högre vattenstånd då. Har parametrar för data förändrats på senare tid? Ngt stämmer iaf inte nu. Dock verkar det göra det historiskt sett då jag vet att 23/7 -04 hade det högsta vattenstånd jag sett här vilket stämmer med den flödesnivå som visas, det får mig att anta att ngt har hänt med sättet att mäta och att det inte stämmer med reellt flöde, Tacksam för svar! /MVH/Björn Lundberg
Björn

Kommentarer

  • Hej Björn!
    Tack för din fråga! Jag tror att det beror på nederbörden som kom den 15 juli. Vid stationen i Naimakka mättes det över 80 mm nederbörd, längre söderut var det mindre, tex i Jukkasjärvi var den 23 mm. I Vittangiälvens avrinningsområden saknas nederbörds- och vattenföringsmätningar. Jag tror att det är främst flödet i Vittangiälven som kan ha beräknats fel, för mycket nederbörd i modellen. Beräkningarna av flödet baseras på nederbörden och om den är för liten/stor blir också flödet för litet/stort.

    MVH

    Maud Hydrolog
  • Hej Maud! O tack för svaret, Men...Det är nog flödet i bägge älvarna som ligger en del fel o då även totalflödet nedströms. Men det är ju fullt förståeligt då sommarregn nog är väldigt nyckfullt lokalt sett tänker jag. Men det hade varit intressant ändå att se parametrarna ni använder på smhi av ren nyfikenhet. Jag har tidigare sett att vid kraftigt regn på rautasälvens avrinningsområden har det tagit ganska precis 25 timmar innan det börjat synas här, där har ju datan hos er stämt mkt bra! Men jag förmodar ngt jag tror ni känner till, att torneträsks avrinningsomr. tar längre tid, för att sen vara högre under längre tid efter regn, pga träskets vattenmagasin? En nyfiken fråga bara. MVH/Björn
    Björn
  • Hej!
    Du har säker rätt att flödet ligger fel i bägge älvarna. Från Torneträsk finns observationer som gör att flödet där är rätt därifrån.
    Jag antar att det är i hydro.nu som du tittat på data. På de ställen där vi mäter vattenföringen uppdateras modellberäkningen med den observerade. I Torneälvens fall vid Torneträsks utlopp, vid Junosuando (fast den stationen har driftproblem) och vid Pajala samt i andra biflöden. Observationer finns här (https://vattenwebb.smhi.se/station/)
    För att se hur modellen överensstämmer med med observationerna för den sista tiden, kan du gå in i den här tjänsten (Modelldata per område: https://vattenwebb.smhi.se/modelarea/) och ladda ned en excel-fil. I fliken längst till höger (Dygnsuppdaterade värden) kan du jämföra modellberäknade (Total vattenföring) med dataserien där modellen uppdateras med observerade flöden (Total stationskorrigerad vattenföring). Det är den serien du ser i Hydro.nu
    Vill du se hur modellen överensstämmer med observation i en graf kan du se det här: https://vattenwebb.smhi.se/modeldiff/. Klicka på en cirkel och sedan på "Visa detaljerad utvärdering" längst ned till vänster. Här finns inte data för det senaste året med ännu.
    MVH
    Maud Hydrolog
  • Tack för bra info! Dom länkarna ska jag såklart kolla in. Det är ju precis som du tänker, just hydro jag kollat.  Jag kommer säkert ha fler frågor men det får tas eftersom. Som hur ofta det händer att åskväder (blixtar) går i sydvästlig riktning istället för den vanliga nord/sydostliga riktningen här uppe i lappland? Men det kanske inte tillhör avd. vatten utan mer kaosteori (dvs för stora mönster för vårat förstånd) ;-) . Blev lite förvånad för en tid sen då jag aldrig sett det förut bara. MVH/Björn
    Björn