Var hittar jag vattenkvalitet i avrinningsområden med fokus på kväve och fosfor?

Hej!
Jag söker arkiv på vattenkvalitet i avrringsområden mellan åren 2009-2015 med fokus på kväve och fosfor. Hur och om kvalitet har förändrats i halter när det gäller kväve och fosfor. Är det något som finns?

Kommentarer

  • Hej!
    SLU (Sveriges lantbruksuniversitet) har datavärdskapet för vattenprover av kväve och fosfor. Du hittar detta på följande länk:
    http://www.slu.se/miljodata-mvm/

    Vattenwebb presenterar dessa data visuellt i tjänsten "Utvärdera modellresultat för sötvatten". Om du väljer kväve eller fosfor i övre vänstra rutan och klickar i alla storlekar på avrinningsområden så ser du alla mätstationer där vi jämfört beräknade med uppmätta halter. Om du klickar på en punkt får du lite mer info och kan gå vidare genom att klicka på "Visa detaljerad utvärdering" under kartan. Där kan du se hur enstaka mätvärden sett ut genom åren. Om du vill ladda ner mätdata måste du göra det via SLUs hemsida.

    Niclas Hydrolog