Beräkningar som gjorts i modellen för status hydrologisk regim

Hej,

Vi söker lite stöd för att få fram information om hur modellen har beräknat MLQ i flödesinformation.

Jag behöver beräkna MLQ från SMHI flödesdata mellan år 2010 till 2020. Jag har laddad ner informationen från SMHI och det finns då resultat av beräkningarna mellan 1991 och 2020, men jag hittar inte den ursprungliga data och inte heller hur ni har beräknad värdena.

Kan jag få lite stöd här med data och beräkningar?

Vänligen

Daniela Figueroa

Kommentarer

  • Hej!
    Jag hoppas att du fick du svar på frågan hur du laddar ned data från 1991 på genomgången?

    /Maud
    Maud Hydrolog
  • Hej Maud!

    Jag har lyckats att ladda ner data men saknar fortfarande förklarningen för beräkningarna. Det finns jättemycket information om modellen men bland den hittar jag ingenting om hur MLQ och MHQ. Vilka grund hade ni när ni beräknade dem? hur delade ni grupperna för hög och låg flöde, till exempel? Sådana detaljer behöver jag för att beräkna och jämföra våra resultat med SMHI färdiga data. Vi ska arbeta med olika tidserier och er modell data.
    Daniela Figueroa
  • Hej
    MLQ och MHQ beräknas genom att ta varje års högsta eller lägsta och ta ett medel av detta. Värdena i excelfilen i vattenwebb är för perioden 1991-2020.

    Vänliga Hälsningar
    Maud Hydrolog
  • okey, då kan jag börja räkna här. Tack!
    Daniela Figueroa