Årsmedelvattenföring i vattenwebben

En kontrollfråga. Jag behöver ta reda på årsmedelvattenföringen i ett dike som rinner i ett av delområdena (4235) och har försökt tyda excelfilen och hjälptexterna.
Som jag uppfattar det så innebär värdet i MQ den normala vattenföringen i punkten där vattendraget rinner ut i nästa vattendragsområde (Svartån i det här fallet) stämmer det?
På motsvarande sätt tolkar jag det som att datat i fliken årsvärden också avser årsmedelvärdet i denna utloppspunkt? Är jag rätt på det?

Kommentarer

  • Hej Magnus!
    Ja, du har förstått rätt!
    MQ är den normala vattenföringen som rinner ut från delområdet under vår statistikperiod 1981-2010, d.v.s. medelvärdet av alla årsvärdena under den perioden.
    Under fliken årsvärden hittar du årsmedelvattenföringen för varje enstaka år.