Ädre data från HYPE-modellering

I de EXCEL-blad jag laddat ner med data på modellerad koncentration och transport av fosfor, bl a, är tidigaste årtal 2004. Men blladets info står det att modellring pågått från 1976. Finns det alltså tidigare data att få? Köpa, kanske?
Mvh
Anders

Kommentarer

  • Hej!
    Data för näringsämnen modellerar vi inte tidigare än 2004. Detta eftersom det är senare års mätningar/punktkällor som ligger till grund för beräkningarna. Koncentrationerna skulle risker att bli felaktiga om dagens punktkällor används för beräkningar så långt bakåt i tiden. Däremot finns det vattenföringsuppgifter från 1981 att ladda ner på https://vattenwebb.smhi.se/nadia/.
    Lena Hydrolog, produktansvarig
  • Stort tack för tydligt svar! Och ett intressant tips. I det avrinningsområde jag är intresserad av tror jag att läckage från markanvändning och punktkällor varit rimligt konstanta sedan ytterligare ett par decennier tillbaka i tiden. Skulle det, hypotetiskt och med detta förbehåll, gå att modellera näringstransport utgående från de gällande värdena från diffusa och punktkällor och de redan existerande modellerade värdena för flöden sedan 1981? Av forskningsskäl vore det mycket intressant.
    Anders
  • Hej!
    Det är självklart teoretiskt möjligt att modellera näringsämnesdata historiskt men detta är inget SMHI avser göra i nuläget.
    Lena Hydrolog, produktansvarig