640760-128954 heter Långa Stamsjön

Sjö 640760-128954 heter Långa Stamsjön. Troligen var det någon på Lerums kommun som tittade på kommunkartan och som trodde att L Stamsjön betydde Lilla Stamsjön trots att den till ytan är lika stor som Stora Stamsjön 640680-128957. Långa Stamsjön rymmer dessutom nästan dubbelt så mycket vatten Stora Stamsjön. Lilla Stamsjön 640513-128844 hamnade vid kommundelningen tyvärr utanför Lerums kommun och är därför inte med på kommunkartan. Ser att även http://vattenweb.smhi.se/svarwebb/ börjat kalla Långa Stamsjön för Lilla Stamsjön. Vore bra om ni snarast kan rätta felet för att undvika missförstånd. Vi cyklar t ex mycket runt Lilla Stamsjön 640513-128844 om det skulle hända en olycka vill vi inte att hjälpen skall komma till Långa Stamsjön. Lilla Stamsjön mynnar via Alebäcken ut i Stora Stamsjön som vi Alebäcken mynnar ut i Långa Stamsjön som vi Alebäcken mynnar ut i Aspen. Den som är uppmärksam kan även se att Långa Stamsjön är lång och inte liten.

Kommentarer

  • Hej Harald,
    Tack för informationen!
    SMHI ska rätta till namnet i Vattenwebb så snart som möjligt. Sjön heter ju Långa Stamsjön och inget annat.
    Mvh,
    Ola
    Ola Databasexpert
  • Hej! Jag har ändrat hos oss men det står Lilla Stamsjön på topografiska kartan så Lantmäteriet behöver också ändra.
    Med vänlig hälsning Else-Marie
  • Efter att ha gjort en del efterforskningar är jag inte säker på att sjön heter Långa Stamsjön. Vi väntar på vad Lantmäteriet säger innan vi eventuellt ändrar.