Vad är bostadsenhetsavgift?

Bostadsenhetsavgiften är en fast avgift som är baserat på hur många bostadsenheter det finns på fastigheten. En normalvilla faktureras en bostadsenhetsavgift, medan ett flerfamiljshus, som består av flera bostadsenheter, faktureras flera bostadsenhetsavgifter.

Bostadsenhet - definition
En bostadsenhet är fristående och innehåller:
  • Toalett
  • Köksutrymme/pentry/kokvrå
  • Kunna nyttjas fristående, det ska finnas möjlighet att stänga om sig
Exempel: Ett enbostadshus med gäststuga inredd med kök och badrum har därför två bostadsenheter.
Vivabs Kundservice

Kommentarer

  • Vad ÄR avgiften för varje bostadsenhet
    lennart göransson
  • Hej Lennart

    Här kommer beskrivning, från Kostnad för vatten och avlopp (vivab.se)

    Brukningsavgiften består av två fasta avgifter och en rörlig avgift. De fasta avgifterna består av grundavgift och bostadsenhetsavgift. Alla avgifter är inklusive moms och gäller från 1/1 2022.

    Varbergs kommun enligt taxa för 2022

    Fast avgift: grundavgift 3 040 kr + bostadsenhetsavgift 1 830 kr = 4 870 kr/år
    Rörlig avgift: 24,40 kr/kubikmeter
    I exemplet ovan ingår dricksvatten, spillvatten, dagvatten från fastighet och dagvatten från gata. Om du endast har behov av dricksvatten och spillvatten blir bostadsenhetsavgiften istället 1 098 kr/år.

    Falkenbergs kommun enligt taxa för 2022

    Fast avgift: grundavgift 2 255 kr + bostadsenhetsavgift 1 665 kr = 3 920 kr/år
    Rörlig avgift: 24,50 kr/kubikmeter
    I exemplet ovan ingår dricksvatten, spillvatten, dagvatten från fastighet och dagvatten från gata. Om du endast har behov av dricksvatten och spillvatten blir bostadsenhetsavgiften istället 999 kr/år.

    Önskar dig en trevlig helg,  och hoppas du fick svar på din fråga.

    Anette Kundrådgivare