Varför måste vissa partier leverera sina valsedlar till vallokalerna och inte andra?

Hejsan,

Jag undrar vad Valmyndigheten gör kring det demokratiska underskottet att nya partier måste ha en hel logistisk organisation för att få ut valsedlar i 6000 vallokaler?
Senaste artikeln på ämnet i Svenska Dagbladet: https://www.svd.se/a/zAL7Vw/valsedlar-stor-utmaning-for-folklistan

Jag själv var med och startade ett parti i Göteborg som en demokratisk reaktion på kommunal maktfullkomlighet. Jag kommer ihåg vilket enormt jobb, 50-tal frivilliga och en hel del pengar vi fick lägga ner för att täcka Göteborg med valsedlar. Medan de etablerade partierna (som var emot folkviljan som så ofta) fick valsedlar distribuerade av staten och kunde fokusera på att driva in röster till sina förlegade partier istället.

Kommentarer

  • Hej,

    Utläggningen av valsedlar styrs av 8 kap. 2 § vallagen. Det är riksdagen som fattar beslut om lagar i Sverige, och inte enskilda myndigheter.

    Det faktum att inte alla partiers valsedlar läggs ut av valadministrationen är dock i mångt och mycket en konsekvens av det valsedelssystem vi har. Valmyndigheten har påtalat dessa brister i många val i våra erfarenhetsrapporter. Vi har även tagit fram ett förslag på en gemensam valsedel som skulle ta bort behovet för partier att beställa och leverera sina egna valsedlar till alla röstmottagningsställen.

    Regeringen har nu tillsatt en utredning av valsedelssystemet, som ska redovisas i september 2025. Utredningen ska bl.a. just titta på möjligheten att införa gemensamma valsedlar i Sverige, vilket då skulle innebära att alla valsedlar kunde läggas ut av valadministrationen.

    Sara-Stina
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.