Varför finns det så många partier?

Varför är listan med partier så lång? Många verkar ju vara skämtpartier som inte ens har några kandidater. Kan vem som helst bara anmäla ett parti, finns det inga krav på substans bakom?
Lena

Kommentarer

  • Hej!
    Ja, vem som helst kan bilda ett politiskt parti. Partiets namn, partibeteckningen, behöver uppfylla vissa krav om partiet ska delta i ett val. Men det finns inga regler för hur ett parti ska bildas eller vara organiserat.
    Naemi