Kommer presentationen över valresultat förbättras till årets val?

Hej!

Jag upplever att valpresentationen 2022 hade många försämringar jmf med tidigare valpresentationer. Bla inga möjliga jämförelser bakåt i tiden. ingen kartfunktion och som jag minns det, mycket svårare att följa röstningen under valkvällen eftersom man var tvungen att söka manuellt efter inkomna fördigräknade distrikt. Är detta förbättrat tills i år?

Mvh

Kommentarer

  • Hej Erik,

    Ja, till detta val kommer det finnas jämförelser bakåt i tiden. Vi har arbetat aktivt med att förbättra valresultatpresentationen inför detta val. De förändringar vi hunnit göra inför 2024 års val är bl.a.:
    • Historisk data är med, så att en användare kan se vad ett parti fick för resultat i innevarande val, i föregående val och skillnaden där emellan
    • Förbättrad navigation där vi bl.a. infört brödsmulelänkning och menysystemet för att klicka sig ned genom valgeografin.
    • Diagram och tabeller
    • Infört nivåerna län och kommun i valgeografin, med möjlighet för användaren att se valresultatet i både diagram och tabell på dessa nivåer
    • Ändrat färg på bård för preliminärt resultat och lagt till en informationsruta som hjälper användaren att skilja på preliminärt och slutligt resultat
    • Övriga mindre fixar av redaktionell art som förhoppningsvis förbättrar användarens upplevelse

    Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra valresultatpresentationen, och till nästa val räknar vi även med att bl.a. kunna tillhandahålla en kartfunktion som du efterfrågar.
    Sara-Stina
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.