Får en blivande 18-åring ett röstkort?

Hej,

Jag fyller 18 år i sommar den 6e juni, vilket är dagen då valstugorna öppnar för att rösta i EU-valet. Utifrån vad jag har läst så kommer man att få en valsedel hem skickad till sig 3 veckor innan valdagen, men eftersom jag inte är 18 år då så undrar jag om jag ändå kommer få den hemskickad eller om jag måste lösa det på annat vis? Mer detaljerat är min fråga om jag kommer kunna rösta i EU-valet även fast jag fyller 18 år den 6e juni, och isåfall om det är något viktigt som jag bör känna till?

Med vänliga hälsningar

Kommentarer

  • Hej!

    Du kommer att få röstkort skickat till dig och har rösträtt till val till Europaparlamentet om du fyller 18 år senast den 9 juni 2024.

    Förtidsröstningen pågår mellan 22 maj och 9 juni.
    Sara
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.