Får man rösta med samordningsnummer?

jag har aldrig varit folkbokförd i Sverige men är svensk medborgare. Har jag rösträtt?

Kommentarer

  • Hej,

    Folkbokföringen ligger till grund för rösträtten. Alla som blir folkbokförda i Sverige får ett personnummer.

    För att ha rösträtt i svenska val måste du vara, eller någon gång ha varit, folkbokförd i Sverige. Det går inte att bli folkbokförd i Sverige utan att ha ett personnummer.

    Rösträtt och personnummer hänger alltså ihop och personer som har ett samordningsnummer får inte rösta i svenska val.

    Du kan läsa mer om samordningsnummer och personnummer på Skatteverkets webbplats.

    Personnummer och samordningsnummer

    Amelia
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.