Inköpsprocessen
- Vilken volym ska anges vid upphandling för att ingå ramavtal?
- Upphandling i samband med Covid-19
- Var ska takvolymen anges?
- Hur kan vi begränsa antalet leverantörer i ramavtalet?
- Får kontraktets löptid gå utöver ramavtalets löptid?
- Hur går man med i en inköpscentral som exempelvis Sinfra?
- Vad händer när ramavtal löper ut?
- Får man direktupphandla när behov inte kan mötas av upphandlade ramavtal?
- Är det möjligt att begära nytt pris vid en förnyad konkurrensutsättning?
- Vilka tidsfrister gäller för frågor och svar samt ändringar i upphandlingsdokumenten vid avrop?
- Fördelningsnyckel utifrån personens behov eller val?
- Vem får avropa från ett ramavtal?
- Går det att ingå ramavtal i ett dynamiskt inköpssystem (DIS)?
- Är man som ramavtalsleverantör skyldig att lämna anbud på en förnyad konkurrensutsättning?
- Kan en vägförening ha möjlighet att avropa från ett ramavtal?
- Kan kommunernas bolag sälja vidare till kommunerna?
- Kan leveransavtal överskrida ramavtalets löptid?
- Kan leverantörer med samma ägare förekomma flera gånger i ett rangordnat ramavtal?
- Oskäligt pris vid avrop från ramavtal, kan vi göra ett avsteg?
- Säkerhetsskyddsavtal vid upphandling av ramavtal
- Kan statliga myndigheter använda varandras redan upphandlade ramavtal?
- Får man förhandla vid förnyad konkurrensutsättning?
- Gäller någon avtalsspärr vid förnyad konkurrensutsättning?
- Är en upphandlande organisation skyldig att avropa från ett ramavtal?
- Vilka krav finns på fördelningsnycklar i ett ramavtal?
- Vad gäller för ramavtal med tilldelning enligt fördelningsnyckeln "först till kvarn"?
- Vad är ett ramavtal?
- Hur räknar man ut värdet av ett enskilt avrop så man vet om man ska genomföra en fku eller inte?
- Är det möjligt att ingå ett ramavtal genom avrop från ett befintligt ramavtal?
- Får man avropa direkt från underleverantör?
- Får vi kräva att leverantören ska använda våra upphandlade leverantörer vid uppdragets utförande?
- Hur långt får avtalets löptid vara för kontrakt respektive ramavtal?
- Hur ska man tänka vad gäller beloppsgräns i ett kombinerat ramavtal?
- Direktupphandling vid överprövning av inköpscentrals ramavtalsupphandling?
- Får antalet vinnande leverantörer anges som ett intervall?
- Kan man tilldela ramavtalet till fler leverantörer än vad man angett i upphandlingsdokumentet?
- Vad gäller avseende takvolym i upphandlingar innan Coopservice-domen?
- Har leverantören något ansvar för att den upphandlande myndigheten gör inköp på ett korrekt sätt?
- Ska takvolym anges för varje del om ett ramavtal består av flera separata delar?
- Får vi göra ändringar i ett kontrakt som upphandlats genom en förnyad konkurrensutsättning?
- Får en upphandlande myndighet efterfråga nya priser vid avrop från ett ramavtal?
- Hur ska takvolymen i ramavtal beräknas?
- Hur säkerställer vi likabehandling av leverantörer i ett ramavtal?
- Vilken dokumentationsskyldighet finns vid avrop från ett ramavtal?
- Behöver man ange en takvolym vid en förnyad konkurrensutsättning?
- Ska angiven takvolym räknas in i ramavtalets värde?
- Kan man använda en förnyad konkurrensutsättning för att ändra rangordningen på ramavtalet?
- Hur förhåller sig ändring av avtal till angiven takvolym?
- Går det att avropa från andra ramavtal inom samma koncern?
- Vilka kontroller ska göras vid avrop på statligt ramavtal (Avropa.se)?