Start

Gäller direktupphandlingsgränsen per leverantör?

Publicerad 16 april 2019
Hej!

Vi är en tjänsteleverantör inom IT som ibland tecknar direktavtal med arbetsgivare då tjänsterna oftast hamnar under tröskelvärdet på 586 000.

Vi har inlett ett samarbete ett företag som tillhandahåller en annan typ av tjänst, men som kan integreras i samma gränssnitt för en bättre kundupplevelse.

Min fråga är: när vi erbjuder våra tjänster tillsammans, kan respektive företag förhålla sig till var sitt tröskelvärde, eller måste vi räkna på ett gemensamt för att de separata tjänsterna integreras?

Mvh

Alexander

Publicerad 16 april 2019

Hej Alexander,

Direktupphandling får användas om upphandlingens värde understiger direktupphandlingsgränsen, vilken är 700 000 kronor för varor och tjänster enligt lagen om offentlig upphandling (LOU). Utgångspunkten för värdet är det totala belopp som ska betalas enligt kontraktet, inklusive options- och förlängningsklausuler. Direktupphandlingsgränsen tar därmed inte sikte på specifika leverantörer utan endast kontraktet. Medan bestämmelsen om direktupphandling av samma slag har försvunnit på grund av de nya reglerna, kvarstår förbuden mot att dela upp upphandlingen för att kringgå de direktivstyrda bestämmelserna. Det vill säga att det är förbjudet att dela upp upphandlingen så att den inte kommer över direktupphandlingsgränsen eller tröskelvärdet.

Det kan även vara värdefullt att identifiera hur exakt samarbetet ser ut. Om det är så att samarbetet innebär att en av er är en underleverantör för att skapa tjänsten kan det räcka med en part som lägger anbud.

Läs mer
Läs mer om de nya upphandlingsreglerna som införs 1/2/22 på vår webbplats. Se även sidan Samarbeta med underleverantörer och andra samarbetspartners i upphandlingar på vår webbplats för mer information om hur det är att samarbeta med andra vid upphandling.

Källhänvisningar
  • 19 a kap. 2 § lag (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU) – direktupphandlingsgränsen är 700 000 kronor
  • 5 kap. 3 § LOU – vad som omfattas av värdet
  • prop. 2021/22:5 s. 94 – upphandlingen får inte delas upp i avsikt att kringgå bestämmelsen om tröskelvärdet.
Med vänlig hälsning,

Mattias

17 april 2019 (Uppdaterat 01 februari 2022)

Hej! Om man saknar tekniskt stöd för att veta hur mycket som har handlats av "samma slag" hur gör man då? Hur noggrann måste uppskattningen vara av om ens köp av något spräcker direktupphandlingsgränsen om du inte har stöd för att se hur mycket av det man bedömer vara av samma slag har köpts inom myndigheten?

Göran

28 maj 2019

Hej Göran,

Vi är inte helt säkra vilket tekniskt stöd ni anser er sakna för att kunna göra en lämplig uppföljning av gjorda inköp. Ett exempel på att spåra tidigare inköp är att gå igenom myndighetens bokföring alternativt leverantörsreskontra och granska fakturor för att på så sätt få en bild över vilka inköp som har genomförts. Det är den upphandlande organisationens ansvar att säkerställa att uppskattningen av värdet av en upphandling sker på ett omsorgsfullt sätt och är så korrekt som möjligt.

Vid beräkningen av värdet för direktupphandlingar av samma slag är det inte fråga om att uppskatta vilka inköp som kan ha gjorts, värdet ska beräknas för de inköp som faktiskt har gjorts. Däremot är det aktuellt att bedöma om inköpen är av samma slag eller inte. Om direktupphandlingsgränsen överskrids av en upphandlande myndighet är det inte en förmildrande omständighet att myndigheten saknat tekniska hjälpmedel för uppföljning av gjorda inköp.

Med vänlig hälsning,

Mattias

29 maj 2019

Kommentera

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt. Här kan du läsa om Upphandlingsmyndighetens policy för innehåll och personuppgifter i Frågeportalen.