Hur lång är kötiden för en lägenhet?

Hur många år måste man stå i kön för att få en lägenhet, jag har stått i kön i 8 år, det händer inte något, Mvh Lena

Kommentarer

  • Hej Lena,

    Det är väldigt olika hur lång tid det tar innan man kan bli erbjuden en bostad. Det beror dels på i vilket område du söker bostaden och dels på hur många andra som visar intresse för samma bostad samt deras poäng. Ungefärlig kötid ligger på 10-12 år som det ser ut idag.

    Du måste själv aktivt gå in på vår hemsida och titta på lediga objekt. Hittar du sedan något som passar det du söker så gör du en intresseanmälan.

    Mvh
    Ann-sofie Kommunikatör
  • Hej,
    Viktigt att känna till är att poängen inte alltid talar om hur länge man stått i kön. De hos oss som har ett kontrakt har 1,5 poäng per dag och övriga har 1 poäng per dag.
    Anledningen till det är att vi inte, till skillnad från andra bolag, har någon intern byteskö.

    Sen är det bra att veta också att bara för att poängpotten som du ser som är hög betyder inte det att alla efterföljande har det. Så du har ändå en chans.

    Mvh
    Ann-sofie Kommunikatör
  • Hejsan!
    Jag håller med om att det är otroligt frustrerande att se att de köpoäng man har i princip aldrig räcker till för att vara den med högst köpoäng.
    Jag har stått i kö i 18 år och 5 månader men inte bott i Tyresö de senast åren så jag får 1 poäng per dag.
    Ann-Sofie (Kommunikatör) skriver på denna sida den 23 feb 2017 att de som är boende i ert bestånd får 1,5 poäng/dag och att det beror på att Tybo inte har någon intern byteskö. Men det kan ju inte stämma för när jag loggar in på Mina Sidor hos Tybo kan jag se att det finns 76 st Bytesannonser, dvs de står i Byteskö. Om det är så att det de senaste åren har bildats en byteskö borde då inte alla som står i kö hos Tybo då vara berättigade till samma antal poäng / dag? Känns ganska så hopplöst att man efter 18 år och 5 månader fortfarande har svårt att vara långt fram/bland de absolut första i kön.

    Med hopp om en bostad inom kort.

    Med vänlig hälsning

    Annika
  • Hej Annika,
    Jag kan absolut förstå din frustration. Men 18 år i kön borde inte vara något problem för att få en lägenhet. Vi säger i dag att kötiden ligger på 10-12 år.
    Vad det gäller byteskön så är det endast en tjänst/plattform som vi tillhanda håller för de som vill byta sin lägenheter när de inte har tillräckligt med poäng att söka i den vanliga kön.

    Med vänlig hälsning
    Ann-sofie Kommunikatör
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.