Möjlighet att ladda elbil.

Hej
Vad gör TYBO för att främja miljön och tillgodose laddning av elbilar i era områden nu när det är en enorm tillväxt av eldrivna bilar? Det borde vara lika självklart som att man installerar behållare för matavfall. Visst är det möjligt att säkra upp t.ex carportars uttag så de går att ladda en enklare elbil som inte kräver lika stor ampere styrka, typ plug in hybrid? Givetvis ska det vara möjligt att sätta upp en separat mätare för att läsa av elförbrukningen som då kan betalas av hyresgästen.

Kommentarer

  • Hej Johan,

    Tack för ditt mejl.

    Som ett steg i vårt hållbarhetsarbete håller vi på att ser över en lösning för möjlighet att ladda el-bilar i alla våra områden. Vad det landar i och i vilken form vet jag inte än. Men tanken är att möjligheten självklart ska finnas i framtiden.

    Med vänlig hälsning
    Ann-sofie Kommunikatör
  • Bra Johan att du lyfter detta!
    Denna fråga måste prioriteras av Tyresö Bostäder. En i dagens läge mycket angelägen fråga. Självklart ska det finnas möjlighet att ladda sin elbil när man bor i Tybo's organisation! Sedan kan ju den installationskostnad som det medför delvis bekostas av kunden och självklart ska elförbrukningen belastas hyraren. Varför inte börja med en undersökning av intresset så får man en bild över behovsläget  Tror att vi som vill köra på el skulle vara  fler än vad kalkyler säger.
  • Hej.

    Hur går det i denna frågan? Finns det möjlighet att få ett eluttag framdraget i garaget? Finns det möjlighet för laddning av plugin hybrid på annat sätt än i centrum?

  • Hej,
    Det jag vet är att det ligger på vår ledningsgrupps bord för beslut av någon form. Exakt vad har ännu inte informerats om. Så du får ha tålamod ett tag till. När det är klart kommer vi att gå ut med information.

    Med vänlig hälsning
    Ann-sofie Kommunikatör
  • Hej,
    Står inför bilval under våren och både pga en företagspolicy som styr mot el- eller elhybrid i tjänsten och för mitt eget privata miljöavtryck vore det eländigt om det inte gick att lösa.
    Jag är beredd betala för installation av laddbox om det är så...

    Besked från ledningsgruppen vore önskvärt, åtminstone en prognos. Visste jag bara att det kommer upp laddbox under året, i Tybos regi, eller få ett förhandsbesked om möjlighet att bekosta en själv, skulle jag kunna välja en laddhybrid och strula med laddningsstationer på annat håll under en begränsad period, tills boxen installerats.

    Och om nu leddningsgruppen bestämmer sig för att skjuta frågan framför sig och inte fatta något beslut vore det bra om hyresgästerna ändå informerades om det. Möjlighet att ladda börjar  bli en högaktuell fråga för många, inte bara för villaägare.

  • Hej,
    Jag har fortfarande ingen tidsplan för iordningställande av ladd stationer i våra områden. Jag vet att man ser över olika alternativ.
    Ska försöka få till ett uttalande i frågan.

    Vänligen
    Ann-sofie Kommunikatör
  • Hej
    Har en elbil som går att laddas i vanligt eluttag och har en hyrd p-plats med elstolpe med 220v10A
    Får jag ladda min bil då den funkar att ladda 220v10A utan problem

  • Hej John,

    Svaret på din fråga är nej. Det uttaget är endast till för motorvärmare och är inte till för att ladda fordon.

    Vi håller på att se över hur vi ska kunna tillmötesgå el laddning av fordon på våra områden. I nuläget har vi möjlighet att erbjuda laddning vid vårt kontor på Bollmorabacke 15 och vid Trollbäckens centrum (Alléplan).

    Vänligen
    Ann-sofie Kommunikatör
  • Då det inkommer frågor gällande möjlighet att ladda sin bil via motorvärmarens eluttag så vill vi bara förtydliga ytterligare varför man inte får göra det.

    Enligt våra riktlinjer är det inte tillåtet att ladda elbilen via eluttag eller motorvärmare. Det av säkerhets- och försäkringsvillkorsskäl.
    Våra riktlinjer grundar sig på Elsäkerhetsverket där myndigheten avråder från detta. Vi hänvisar dig till de laddplatser som finns i kommunen.
    https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/publikationer/broschyrer/ladda-elbilen.pdf
    Ann-sofie Kommunikatör
  • Ska också välja ny bil snart. Hade gärna tagit en elbil. Eller rättare sagt så går ju alla företags bilflottor enbart mot elbilar och hybrider, så man har inget annat val snart. Men även privata laddbara bilar kommer med full fart. Av sålda bilar 2021 är över 30 procent laddbara. Är hög tid att sätta fart med detta.Har också carport med el. Skulle vara smidigt att få koppla in en laddbox när det redan finns el framdraget. /Micke
  • Hej,

    Det verkar inte gå fort för ledningsgruppen eller finns det några nyheter förutom nedslående i form av att vi med eluttag inte får använda dessa, som vi redan betalar ganska duktigt för? Deltar mer än gärna i ett försök med laddstolpe om ett sådant behövs innan de är redo att ta steget fullt ut. Bara att ni hör av er 😀
  • Hej,
    Ursäkta att vårt svar dröjt. Arbete pågår fortfarande. Man har frångått grund planen och ser över ett större grepp. Ännu är inget klart, men så snart vi vet kommer vi att gå ut med information till er boende.

    Vänligen
    Ann-sofie Kommunikatör
  • gör som i Finland känner en som e fastighetsförvaltare och dom sätter upp elmätare
    då är iaf den ekomiska biten löst
    jag betalar gärna bara man fick ladda på sin elstolpe
  • elmätare löser ekonomiska biten som att Tybo inte vill att man laddar hemma
    och säger pga brandrisken...men min bil Zoe är godkannd för 10a 220v och har inte hört något problem trots mest sålda elbilen iEU
  • Hej,
    Som jag skrev ovan så har vi ett pågående jobb för att hitta en så bra lösning som möjligt för laddning av el-bilar.

    Vänligen
    Ann-sofie Kommunikatör
  • jag igen och om Tybo fixar elmätare så kan de tjäna på alla motovärmare som drar mycket ström , jag hade en på 2000kw om jag minns rätt
  • Tack för informationen 😀 Jag lämnar över dina kommentarer till projektansvarig.

    //Ann-sofie
    Ann-sofie Kommunikatör
  • Hur gör man för att ladda bilen på Bollmorabacke 15? Bokar man tid eller ställer man sig bara där?

    Vi behöver också ladda vår framtida elhybrid. Det är frustrerande att det uppenbarligen inte har funnits i planerna och man är sen på bollen.

    Martin S
  • Hej Martin,
    Du kan ladda din bil på Bollmorabacken 15, du betalar via easypark men den zonkoden som finns uppsatt framför automaten.

    Sanna Förvaltare
  • Tack för svar!
  • På riktigt så är det dags att börja kolla över detta Tybo. Jag började skriva med eran fastighetsutvecklingchef för över 1 år sedan (27/8 2020) och redan då sa hon att det ”pågår en diskussion” i ämnet. Men man börjar ju undra eftersom det inte har kommit någon ny information på över ett år. Nu skrev jag igen till henne för 2,5 vecka sen och får inte ens svar längre.

    Alla tybos egna bilar är ju el/hybrid så det var ju inget problem att fixa boxar till dom tydligen.
  • Hej,
    Det pågår fortfarande ett projekt gällande laddplatser för el-bilar. Den tidigare projektledaren, som du tidigare haft kontakt med, har slutat hos oss och vi har nu en ny. Vår förhoppning är att de snart kommer till ett beslut.

    Vänligen
    Ann-sofie Kommunikatör
  • Börjar bli trött på att ladda i Tyresö Centrum som oftast e upptagna..och har fler gånger åkt ca 0500 för att ladda bilen,men tyvärr bor vi i sverige och allt måste ta så massa tid och vi bröstar och säger vi är världens bästa land

    ..joo men visa lite av det och fixa laddstolpar snarast

  • Hej,
    Vi är medvetna om problemet och som jag tidigare skrev så jobbar vi på att hitta en så bra och ekonomisk lösning möjligt och som gynnar alla.

    Vänligen
    Ann-sofie Kommunikatör
  • Det är ju lite märkligt att det ska ta över 18 månader för att komma i mål med denna fråga. Att folk undrar vad som händer (eller uppenbarligen inte) är inte så konstigt. Det går inte fort i detta alltmer aktuella ärende.
    Som tur är har jag laddplats på Karolinska att använda.
  • Vad är status i denna frågan Tybo?

    /Janne
  • Hej,
    Arbete pågår. Man håller på att titta på en så bra och kostnadseffektiv lösning som möjligt.

    Vänligen
    Ann-sofie Kommunikatör
  • Det har börjar bli lätt löljligt. Nu har det snart gått ytterligare tre månader - man har alltså hållt på i över 2 år utan att det händer ett jämrans någe!
    Förstår inte hur man kan sköta en sån här sak så uselt?
    Gissar, att man återigen får en "canned reply" om att man letar en "så bra och kostnadseffektiv lösning som möjligt".
  • Hej,
    Jag kan inte säga mer än att ett arbete pågår fortfarande. Har ingen ny information att delge än.

    Vänligen
    Ann-sofie Kommunikatör
  • Har ni inte förstått att Tybo väntar ju bara på att den här flugan med elbilar ska dö ut. Det är ju som internet, bara en fluga...
  • Hej

    Jag ser nu att det är över två år sedan jag ställde en fråga om vad Tyresö Bostäder gör för att främja miljön och vad ni gör för att tillgodose möjligheten till laddning av elbilar/ hybrider. Två år och vad jag vet har det inte hänt någonting, detta trots att klimatet är en av de viktigaste frågorna i världen idag. Istället är TYBO varit enormt snabba på att införa parkerings avgifter där det tidigare varit gratis att parkera i 12 timmar. Något som en av våra släktingar dyrt fick erfara efter att vi setts för första gången på tre år pga av pandemin. Det handlar om 3 st gästplatser som nu bevakas dagligen av P-vakt så att inga "brott" begås. Vad kostar bevakningen? Uppsättning av skyltar etc?
    Skamligt. Ni borde kanske använda era resurser till annat som att främja miljön än att jaga felparkerare!!!!
  • Snart brister det! Hur svårt kan det vara att fixa till laddplatser med typ ett kort man blippar eller drar för att ladda, kan även funka på egen p- plats. Vi är fler o fler som satsar på att köra någorlunda miljövänligt. 26 månader sedan första förfrågan här på forumet....
    Tycker det är riktigt dåligt skött!
  • Hej

    Jag ser att det är över två år sedan jag ställde en fråga om möjlighet att ladda elbilar/hybridbilar. Under de här två åren har antalet el och hybridbilar exploderat men jag har inte sett eller hört något mer på två år vad Tybo gör för att gynna att deras hyresgäster har möjlighet att resa fossilfritt? Citerar er policy som står skriven på hemsidan nedan.
    Undermåligt att ingenting hänt på över två år.
    Johan

    "Tyresö Bostäders förhållningssätt till miljön kommer att påverka generationer i framtiden. Och i omställningen till ett hållbart samhälle har vi som företag en viktig roll att spela. Vi arbetar dagligen för att minska vår miljöpåverkan på lång och kort sikt och därigenom förebygga förorening och utarmning."
  • Hej Johan,

    Som ett steg i vårt hållbarhetsarbete håller vi på att ser över en lösning för möjlighet att ladda el-bilar i alla våra områden. Vad det landar i och i vilken form vet vi inte än. Men tanken är att möjligheten självklart ska finnas i framtiden.
    Arbete och plan pågår fortfarande.

    Sanna Förvaltare
  • Hej
    Alltså exakt samma svar som jag fick för drygt två år sedan. Jag förstår att miljön inte är på priolistan. Hur svårt kan det vara att erbjuda/sätta upp en stolpe för laddning. Eller att säkra upp befintliga uttag som nu finns för motorvärmare.
    Ni är däremot enormt effektiva när det gäller att sätta upp nya parkeringsregler och se till att de bevakas. Vad kostar inte den bevakningen och kunde man inte i så fall satt upp en laddstolpe och betala via easypark eller annan app.

  • Jag skulle nästan skämmas att upprepa samma intetsägande "svar" i över två år. Men inte på TyBo.
    Om "tanken är att möjligheten självklart ska finnas i framtiden" så borde _någonting_ ha hänt på över 2 år. Hur ser den här "planen ut"? Någon slags plan borde man väl lyckats producera på 26 månader?

    /M
  • Hej!
    Har ni fått besked om planen för att få igång projekt med laddstation för el/hybrider i områdena?
    Eller kan man själv montera en laddstolpe det känns som det går snabbare?

    ​Mvh/J

  • I flera år nu har vi hyresgäster frågat om det ska bli möjligt att ladda elbil på Tyresö Bostäders parkeringsplatser. Diskrimineringen i Tyresö är total, var och varannan villaägare har installerat elbilsladdare hemma, och många BRFer har gjort detsamma. Nu är hälften av alla nya bilar som säljs i Sverige elbilar men de 6000 hyresgäster som bor i Tyresö Bostäders lägenheter har ingen chans att köpa elbil för det finns ingen laddmöjlighet i hemmet. Det finns redan el framdragen till motorvärmare på mängder av parkeringar men att ordna så att de går att använda till elbilar verkar inte vara något som ni prioriterar. Ser jag på styrelsen i Tyresö Bostäder så ser jag flera partier representerade som brukar uppmana oss medborgare att köpa elbil, men de verkar inte tycka att Tyresö Bostäder ska möjliggöra det även om de har en stor roll att spela i och med sina 6000 hyresgäster.

    Jag såg att det senaste svaret från Tyresö Bostäder var en nästan exakt kopia av svaret de gav 27 månader tidigare. Är det inte på tiden att ni ger hyresgästerna information om vilka framsteg ert arbete och planering gett på 27 månader?
  • Hej,
    Jag var vid er kontor i helgen och tänkte ladda el-bilen men stolpen sitter löst och det fungerar inte att ladda, är det så att det bara går att ladda när ni har öppet kontoret?

    Hur går det för er att sätta upp stolpar på områdena som ni har?

    /Micke

  • Hej,

    Hur kommer det sig att bara vissa har fåtten lapp från Tybo med info om att det ska byggas laddstolpar istället för nuvarande motorvärmare samt en uppmaning om att höra av sig till någon mail om en är intresserad av detta. Jag vill gärna ha en sån lappså jag kan höra av mig! Tack på förhand från Kumla allé
  • Hej Niklas,
    Det är för att det är det området (Ekbacken) som det kommer att ske först. Information kommer till er först när ert område står på tur.

    Mvh
    Ann-sofie Kommunikatör
  • Hur ser tidsplanen utanför de andra områdena?
    Det måste ni fått fram efter alla dessa månader kan man tycka.
  • Hej,
    Ansvarig för projektet är inte på plats just nu så jag kan tyvärr inte svara på det. Det jag vet är att man ser ut strategiska platser runt om i vårt bestånd.

    mvh
    Ann-sofie Kommunikatör
  • Kul för de som ändå bor närmast ganska många laddamöjligheter och har ett väldigt brett utbud när det kommer till lokaltrafik... Men men, Ekbacken är väl juvelen i kronan eller något så det dröjer väl bara något år till så hamnar vi andra på kartan också.
  • Hur ser tidsplanen ut för övriga område?
    Det har gått ett tag sen jag frågade sist.

    Om inte ansvarig för projektet är på plats kan du gärna återkomma när du fått svar från dom.
  • Hej,

    Tack för ditt mail.

    Tidsplanen är att det ska sättas upp 30 st ladd stolpar under 2023 och innan det görs så ska det skickas ut en enkät till er hyresgäster gällande efterfrågan på dessa p-platser och därefter tas ett beslut om i vilka områden vi väljer att börja arbetet i beroende på hur efterfrågan ser ut i respektive område.

    Hoppas detta var svar på din fråga.

    Önskar dig en fortsatt fin dag och trevlig helg.

    Med vänliga hälsningar
    Christine Kundvärd
  • Hej

    Nu när enkäten är gjord, finns det någon tidsplan för dessa 30 laddstolpar?
    Så man vet om man ska förvänta sig något i år.
  • Hej,

    Tack för ditt mail.

    Enkäten har sammanställts och en ny enkät kommer delas ut i dom områden där efterfrågan på ladd stolpar var som störst, hyresgästerna kommer då få vara med och tycka till om vart dessa platser ska vara någonstans i deras område.
    Ambitionen är att det ska finnas 30 ladd platser innan årets slut, men som med allt annat så ska det göras en förfrågan och en upphandling av entreprenör och sen beror det på när entreprenören har tid att utföra jobbet.

    Önskar dig en fortsatt fin dag.

    Med vänliga hälsningar
    Christine Kundvärd
  • I vilka områden var efterfrågan störst? Kan vara intressant att vet om man ska räkna med något.

    /Mats

  • Hej Mats,

    Områdena som enligt undersökningen hade störst efterfrågan på ladd stolpar var Angelikagränd, Basilikagränd och Koriandergränd.

    Ha en fortsatt fin dag.

    Med vänliga hälsningar
    Christine Kundvärd
  • Hur såg efterfrågan ut på Veronikagränd? Kommer dessa laddstolpar vara knutna till specifika parkeringsplatser eller kommer alla kunna använda dessa?
  • Hej,
    Vi håller på och planerar för ytterligare 30 platser i vårt bestånd. Exakt var de kommer ligga vet jag inte än och som planen är kommer några vara för uthyrning och några för endast laddning vid behov.

    Vänligen
    Ann-sofie Kommunikatör
  • Jag ser att det har gjorts någon enkät om laddplatser som gett något slags resultat.
    Vi som inte sett någon enkät att svara på hur går det för oss?
    Finns det över huvud taget någon chans att det blir några laddplatser på t ex Bergaliden det närmaste seklet? Eller ska vi fortsatt vara hänvisade till arbetsplatser för att kunna ladda bilen?
    Martin
  • Hej,

    Tack för ditt mail.

    Vi har påbörjat installation av ladd-stolpar i några av våra områden nu under hösten och kommer fortsätta med det arbetet under nästa år. Vilka områden som kommer prioriteras på etapp 2 är i dagsläget inte bestämt.
    Mer information än så har vi tyvärr inte just nu, allteftersom arbetet löper på så kommer vi informera er hyresgäster.

    Önskar dig en fortsatt fin dag och trevlig helg.

    Med vänliga hälsningar
    Christine Kundvärd
  • Hej

    Jag såg att laddstolparna på Angelikagränd sitter uppe nu.
    När kommer dom ut så att man kan söka?

    /Mats
    Mats
  • Hej,

    Tack för ditt mail.

    Dom platserna kommer troligen att släppas i början på nästa år. De ska hyras ut med tillträde från den 1 februari 2024 är tanken, detta eftersom det redan är hyresgäster som hyr dessa platser idag. Du får gärna hålla utkik på vår hemsida och i Tybo appen så missar du inte när platserna släpps.
    Kul att du är intresserad av dom nya ladd platserna. 😊

    Önskar dig en fortsatt fin dag och vecka.

    Med vänliga hälsningar
    Christine Kundvärd
  • Hej.
    Vi har en parkeringsplats med elladdare på Pluggvägen.
    Tidigare har vi laddat med RFID gentemot EVcore men nu har vi fått mail från ChargeNode samt märkt att stolparna nu även har en QR-kod uppklistrad.
    Gäller båda alternativen fortfarande eller ersätts EVcore?
    Märkte även att tariffen hos ChargeNode är dyrare än hos EVcore.
    //Micke
    Mikael
  • Hej,

    Tack för ditt mail.

    EVcore har blivit uppköpta av Chargenode, så det är endast Chargenode som gäller nu.
    Tyvärr så kan inte vi som bostadsbolag styra över dom rådande listpriserna och våra upphandlingar är offentliga.

    Önskar dig en fortsatt fin dag.

    Med vänliga hälsningar
    Christine Kundvärd
  • Det hade varit toppen om Ni hade informerat oss som har elplatser om detta.

    Mikael Nilheim
  • Hej Mikael,

    Absolut, jag håller helt och hållet med dig. Jag vet inte exakt vad som var orsaken till detta och varför ingen information gått ut. Men det tar vi till oss givetvis.

    Tack för din feedback och jag önskar dig en fortsatt fin eftermiddag.

    Med vänliga hälsningar
    Christine Kundvärd