Räkna med medsökandes inkomster?

Hej!

Jag har en profil med kötid. Hur lägger jag till en medsökande?
Spelar det någon roll om det är medsökande som uppbär den största delen av den ekonomiska slagkraften? Så länge man tillsammans klarar av hyran m.m borde det gå?
Har anmält till nyproduktionen temyntan 10 lgh. Om min kötid räcker någonstans när får jag in med sökande i ansökan?

Tack på förhand!

Mvh, Peter

Kommentarer

  • Hej Peter,

    Du kan inte lägga till en medsökande i profilen. Huvudregeln är att du som står i kö och blir erbjuden lägenheten ensamt ska uppfylla kraven i uthyrningspolicyn. I uthyrningspolicyn kan du läsa om hur vi ser på medsökandens inkomster.
  • Hur gamla är dessa regler? 2013 flyttade jag in hos er, men med endast vårdnadsbidrag och barnbidrag som inkomst och fick lägenheten. Ni skriver också detta i er policy, vilket för mig innebär att ni godkänner att samboendes inkomst räknas samman:

    ”Medsökandens inkomster kan räknas med  i inkomstprövningen i det fall man har för avsikt att flytta samman i ett gemensamt hushåll.”

    Mvh
    Carolina
  • Hej Carolina,

    Uthyrningspolicyn ändrades 2017. Vi gjorde bland annat en ändring av hur mycket inkomster man behöver ha och vilka inkomster och bidrag vi räknar med i den ekonomiska bedömningen. Du kan läsa mer om det i uthyrningspolicyn.

    Som jag svarade Peter så är huvudregeln att den som söker bostaden ska ha tillräckliga inkomster på egen hand. Vi kan göra en individuell bedömning om att räkna med blivande sambos inkomster, men det är ingen självklarhet därför skriver vi "kan".
  • Hej igen,

    Men ni skriver ”i de fall man har för avsikt att flytta samman”. För mig låter det som att kravet från er sida, för att räkna samman inkomsterna, är om man kommer bo tillsammans. Om man redan sambor innan flytt och dessutom är gifta, hur gör ni då?

    Mvh
    Carolina
  • Hej,

    Dina frågor är svåra att svara på eftersom det finns så många olika varianter på situationer. Huvudregeln är densamma även om man redan är sambo eller om man är gifta, den som söker är den vi prövar.

    Anledningen till att det finns regler och krav är att vi behöver göra en bedömning av att sökanden kommer att bli en hyresgäst som betalar sin hyra i tid, inte stör och sköter om sin lägenhet. För att göra bedömningen så rättvis som möjligt har vi bestämt vissa ramar; till exempel för hur mycket inkomst man behöver ha, att man inte får ha skulder hos Kronofogden och att man får bra referenser från tidigare hyresvärd.

    Vi vill också kunna se att det är rimligt att man kan klara detta på egen hand även om situationen skulle förändras till exempel genom en separation eller att man blir sjukskriven eller arbetslös. Därför bedömer vi i första hand den som har sökt.