Kö för Seniorboende eller Trygghetsboende

Jag skriver åt min mamma Astrid, som är 73 år och för närvarande bor i villa i Tyresö. Vi ser nu över möjligheten till åldersanpassat boende, men gemensam lokal för umgänge och måltider. Jag har förstått att det är vad som kallas för Trygghetsboende. Min mamma står i Tyresö bostadskö sedan flera år. Behöver hon anmäla sig till annan kö (seniorbostadskö?) utöver denna eller räcker det med den?
Om en anmäler sig till seniorbostäder och även till trygghetsboende, är det då två separata köer eller försvinner kö-poängen till trygghetsboende om en först får plats på seniorboende?
Går det att säga ungefär hur lång är kötiden innan en får bostad på trygghetsboendet?
Och vad ligger den genomsnittliga åldern på där ungefär?
Är hyran/avgiften inkomstbaserad eller vad kostar det ungefär?

Kommentarer

  • Hej Jessica,
    För att stå i vår seniorkö, inkl. trygghetsboendet, så måste man aktivt anmäla det på vår hemsida. Det gör man när man är inloggat på "Mina sidor". Du hittar det i vänstermenyn.

    Seniorkön har egen poängkö, men det är också lite annat att ta hänsyn till i kön.
    Här kan du läsa mer om vad som gäller och hur fördelningen ser ut; https://www.tyresobostader.se/artikel/seniorboende.

    Kötid är svårt att säga då det är olika kriterier som spelar in som jag nämnde ovan. Samma med hyran, den skiljer sig från olika områden och storlek på bostaden så det får man se på de olika objekten när de publiceras.

    Hoppas att du känner att du fått svar på dina frågor.

    Med vänlig hälsning
    Ann-sofie Kommunikatör
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.