Kan jag lägga kartong i matavfallspåsen för att slippa att den blir blöt?

Hej, Jag vill testa använda att slänga matavfall i den bruna påsarna. Min oro är dock att eftersom vis matavfall är blöta (T ex Kaffesump) så är jag orolig att påsen ska bli blöt och gå sönder. Hur ska jag göra för att förhindra detta? Jag vet att i vis kompost att man ska lägga kartong och papper mellan de olika kompost lagern. Kan jag lägga kartong i botten av påse?

Kommentarer

  • Hej,
    Kartong får man inte lägga. Däremot kan du lägga hushållspapper i botten för att minska risksken att det blir för blött i påsen.
    Tänk också på att att försöka hälla av vätska som finns vid matavfallet innan det läggs i påsen.

    Vänligen
    Ann-sofie Kommunikatör