Jag har så kallt i lägenheten, vad ska jag göra?

Jag har så kallt i min lägenhet, mest på golven. Vad ska jag göra??

Kommentarer

  • Hej Johanna,

    Den här tiden på året är det tyvärr vanligt att temperaturen i lägenheten varierar eftersom utomhustemperaturen också gör det. Vid snabba väderomslag hinner inte alltid fastighetens värmesystem med att ställa om till att producera mer värme och det kan därför upplevas som kallt i din bostad.
    Vi sätter inte igång eller stänger av värmen utan den styrs av utomhustemperaturen i kombination med ett väderprognosstyrt system

    Du kan själv hjälpa till att behålla värmen i din bostad genom att:

    • Placera soffan eller andra större möbler minst en decimeter bort från elementen, så de inte hindrar värmen från att sprida sig i rummet.
    • Se till att gardinerna inte hänger framför och täcker elementet
    Värmesystemet samspelar med ventilationen för att säkerställa ett bra inomhusklimat. Du ska därför inte tejpa för eller stänga friskluftsventiler, som oftast finns monterade i fönster, eftersom det innebär att luften inte kan värmas av elementet.
    Vid rätt möblering och öppna ventiler värms den kalla luften upp av elementet och sprids sedan ut i rummet.

    Tejpar man för eller stänger ventilerna kan det även bildas ett undertryck vilket gör att kall luft kommer in på andra ställen i lägenheten, till exempel under trösklar och då upplever man att golvet känns kallt.

    Temperaturen i din bostad ska vara 20 grader och 22 grader i en seniorbostad. Om temperaturen är under 20 respektive 22 grader – börja med att kontrollera så att alla element är på och att ventilerna är öppna.
    Ibland hinner systemet inte med i väderomställningarna, avvakta därför gärna någon dag med att felanmäla för att se om värmen stabiliseras.

    Om du fortfarande efter ett par dagar har kallt så kan du kontakta oss för att göra en felanmälan. Det är bra om du då har mätt temperaturen.
    När du mäter temperaturen i din bostad sätter du upp en termometer i ögonhöjd på en innervägg (en vägg mellan två rum och utan fönster).

    (Uppdaterad )
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.