Val av API

Hej. Jag ville analysera data gällande förseningar inom trafik, främst pendeltåg, (med "händelse datum", "registrerad klockslag"(ungefär när på dagen trafikproblemet registrerades), " 'generell' mängd folk som åker det pendeltåg linje vid den tiden" som oberoende variabel och trafikstopp/event längd (hur lång tid problemet kvarstod) som beroende variabel) för ett skolprojekt för att se om det fanns någon typ av mönster som jag kanske kan skapa en arbiträr regressions modell utav.

Dock undrade jag om den sortens data finns tillgänglig hos er, främst data om trafik förseningar/stopp på pendeltåg på linje 40/41 med datum för stopp/problem och hur länge problemet varade.
Erkhme

Kommentarer

  • Hej,

    Möjliga API:er för detta är SL Deviations, som är enklast att använda (https://www.trafiklab.se/api/trafiklab-apis/sl/deviations/) och GTFS Regional ServiceAlerts, som dock är lite mer komplex att använda (https://www.trafiklab.se/api/trafiklab-apis/gtfs-regional/realtime/).

    'generell' mängd folk som åker det pendeltåg linje vid den tiden : Denna information finns tyvärr inte just nu, nyttjandegradsinformation finns för nuvarande bara för Östgötatrafiken och Skånetrafiken.

    Hälsningar,
    Bert
    Bert på Trafiklab
  • Tack för svaret!
    Jag läste runt lite mer eftersom jag letade efter tidigare historik om trafik stopp och hittade att sånt data förvaras hos KoDa Api(Kollektivtrafikens Datalabb).

    För att få tillgång till databasen stod det (enligt https://www.trafiklab.se/api/trafiklab-apis/koda/) att jag måste kontakta om ett konto till "koda(at)ri.se" vilket jag antog som "koda@ri.se" men när jag skickade ett email så stod det "550 5.4.1 Recipient address rejected: Access denied". Hur ska man

    Går det ens för någon som mig som arbetar på hobbynivå att få tillgång till historiken/databasen?
    Erkhme