SL Transport: Vilket mönster följer konvertering mellan Site ID egentligen?

En ändring i SL Transports dokumentation lyder:

"you should convert the values returned by the SL Stop Lookup API, in the form of 3BA1CDEFG, into a
number ABCDEFG"

Tidigare instruktioner för konvertering mellan lång- och kort-id har bl.a. varit:

1. Kapa de fem första tecknen för att få ett kort-id
2. Använd xxxxxxx för kort-id där lång-id är 3xx1xxxxx
3. I andra dokument (Närliggande) som vi borde göra klokt i att inte ignorera har det stått följande: "3FG1EDCBA där FGEDCBA är de 7 sista sifforna i site.number utfyllt med nollor"

...och nu alltså "3BA1CDEFG, into a number ABCDEFG".

Märker ni att alla dessa är olika och motstridiga, förutom att "3xx1xxxxx / xxxxxxx" kommer att tolkas på samma sätt som "3FG1EDCBA / FGEDCBA"? Jag tvivlar på att alla kan vara rätt, och även om vi stryker #1 så är frågan fortfarande ifall siffrorna mellan "3" och "1" ska byta plats eller inte.

Samtidigt undrar man ju varför bokstäverna "FGEDCBA" skrevs i exakt samma ordning två gånger i Närliggande- dokumentationen, när omvänd alfabetiskt (GFEDCBA) är en mer naturlig följd och borde ha förekommit i åtminstone en av de två mallarna.

Kan vi en gång för alla slå fast vad som faktiskt gäller, med en uttrycklig försäkran från den som skriver dokumentationen att de har dubbelkollat ordningen av sina ABCDEFG-variabler, och gärna att det har granskats av någon? Annars känns det som att jag lika gärna kan singla slant mellan dem.
Ano

Kommentarer

  • Hej Ano,
    Ja det har onekligen varit lite rörigt med alla uppdateringar och förändringar kring detta, vi ber om ursäkt för det. Då vi inte heller var medvetna om denna förändring av SiteId så har vi behövt reda ut i detta själva och ibland kan det ha gått lite fort med att uppdatera dokumentationen när vi trott att vi hittat en lösning.

    I alla fall, du kan bortse från dina 3 fall här ovan då de inte stämmer och de ska inte finnas kvar i någon dokumentation. Vi bytte ordning på bokstäverna då det kändes mer intuitivt att se skillnad på om AB har bytt plats än GF.

    Det som gäller är det som du hittade i SL Transports dokumentationen:
    "you should convert the values returned by the SL Stop Lookup API, in the form of 3BA1CDEFG, into a number ABCDEFG"

    Alltså: du ska plocka bort siffrorna 3 och 1 samt byta plats på B och A för att få det korta numret.
    Till exempel om du har 300109001 så blir det 0009001 och då det är en siffra blir det tillslut 9001. Och tvärtom när du ska konvertera tillbaka mellan APIer.

    Jag har gått igenom all dokumentation vi har om SiteId nu och den bör vara enhetligt mellan APIernas dokumentation. Tack för din input!

    Mvh
    Sofie

    Sofie på Trafiklab
  • Tack! Nu har jag inga fler tvivel, även om mycket pekade på att de skulle byta plats. Jag håller med om att det blir tydligare med AB/BA.
    Ano
  • Det här fungerar inte till 100%, när man konverterar från Stop Lookup APIt till nya Departures APIt. En sökning på "Centralen" ger bl.a. följande resultat:

    {
    "Name": "T-Centralen (Stockholm)",
    "SiteId": "300109001",
    "Type": "Station",
    "X": "18060434",
    "Y": "59331376",
    "Products": null
    },
    {
    "Name": "Tcentralen (Stockholm)",
    "SiteId": "301109001",
    "Type": "Station",
    "X": "18060434",
    "Y": "59331376",
    "Products": null
    },
    {
    "Name": "Hjälpmedelscentralen (Stockholm)",
    "SiteId": "302101661",
    "Type": "Station",
    "X": "17970291",
    "Y": "59283167",
    "Products": null
    }

    Med algoritmen i dokumentationen blir kompatibla IDn 0009001, 1009001 och 2001661. Men bara det första fungerar att mata in i nya Departures APIt. Det verkar som det nya Departures APIt bara fungerar med IDn som är max fyra siffror. Tar jag istället helt enkelt de fyra sista siffrorna blir det rätt och APIt fungerar som det ska.

    En snabb koll mot det som returneras ifrån nya /sites-APIt verkar det snarare som den första siffran i det 7-siffriga IDt representerar index i "alias"-arrayen (som för övrigt är feldokumenterad som en sträng istället för en array av strängar) för en site. Alla sites jag ser har 4-siffriga IDn.

    Emil
  • Tack för efterforskningen. Jag antar att jag tar tillbaka att jag inte har några tvivel kvar om dessa id. Jag tror jag tar ett steg tillbaka nu från Transport och inväntar ett mejl från Trafiklab och SL där de berättar när allt är på plats – dokumentation, kompatibilitetsinstruktioner mellan api:er, varför SL nu blockerar en av de simplaste användarfallen (kronologisk lista över avgångar), mm. Jag känner inte att jag kan göra särskilt korrekta uppdateringar även efter att ha frågat. Engagemanget börjar lägga sig i samma nivå som dokumentationen.
    Ano
  • Nu har jag också bekräftat att dessa id inte alls fungerar i Transport. Jag kommer släppa en uppdatering som klipper alla siffror efter den femte (vet inte hur högt numren går, chansar på mindre än hundra tusen...), och kommer förmodligen inte röra dessa id igen om det inte dyker upp info direkt från SL som förklarar tydligt varför det inte fungerar och vad som gäller.
    Ano