SL Service alerts v2.0 (Störningsinformation 2)

Hej,

det här API:t ser ut att ha slutat rapportera störningar sedan den 19/10
Andreas

Kommentarer

  • Nu har det gått flera dagar och det enda man får tillbaka när man anropar API:t är data med från den 18:e eller tidigare.

    Exempelvis:
    "Created": "2023-10-18T09:57:09.537+02:00"

    Andreas
  • Hej! Samma här, inga data efter 19/10, men status page visar bara grön  ¯\_(ツ)_/¯.
    Slava
  • Hej!

    Vi är medveten om dessa problem och detta API kommer få en uppdatering för att byta backend helt, vilket kommer lösa detta problem och säkerställa driftstabilitet för framtiden.

    Vi har dock inget estimat på när detta kommer ske, och återkommer när vi vet mer.

    Hälsningar,
    Bert
    Bert på Trafiklab
  • SLA utan A
    Slava
  • Hej,
    Detta API ersätts nu av SL Deviations för att lösa det här problemet. Vi vet att det är en relativt plötslig och stor förändring men tyvärr så fanns det ingen möjlighet att lösa detta i det gamla APet. Ni kan läsa mer om det nya APIet här https://www.trafiklab.se/api/trafiklab-apis/sl/deviations/.

    Mvh
    Sofie på Trafiklab
  • Men SL Deviations visar ju bara trafikala störningar och inte de på själva stationerna. Alltså vi får t.ex. störning på roslagsbanan och det är 5 minuter försening kontra det gamla som visade t.ex. nedgång stängd på denna station.

    Har ni någon lösning på att få störningar på stationer?
    Mikael
  • Hej Mikael,

    Det nya API:et matchar inte 1:1 med det gamla, så det verkar att man i det här fallet får gå på GTFS Regional Realtime istället, mer specifikt ServiceAlerts flödet. Där finns alla såna störningar för hela SL-nätet i en fil, tillsammans med vilka hållplatser och linjer som berörs.

    Hälsningar,
    Bert
    Bert på Trafiklab
  • Hej!

    Finns det någon timeline på när Störningsinformation 2 slutar att fungera? På API sidan står det endast "It will stop working in the near future". Som ni själva nämnt är detta en stor förändring till det gamla API:et, som jag tyvärr tyckte fyllde sin funktion utmärkt (ge en översikt av störningar för varje transportmedel). För min del har ingen notis skickats ut att detta API kommer sluta fungera heller, så det skulle kännas snopet om API:et slutar fungera innan jag har haft tid att förse mina användare med en uppdatering.

    Jag skulle gärna också se om det är möjligt att få någon liknande övergripande översikt på olika transportmedel i detta nya API:et, då detta är och har varit en essentiell funktion både för mig själv men även de andra som använder den tjänst jag har byggt.

    Med vänlig hälsning,
    Mikael
  • Hej Mikael,

    Konstigt att du inte fick något utskick, ditt e-post adress verkar vara med i listan där vi informerade alla aktiva användare om förändringen. Kolla gärna om den hamnade i skräpposten, men den kan redan ha rensats därifrån då vi skickade för mer än 2 veckor sen (den 29e januari).

    Just när det kommer till störningsinformation 2 / trafikläget är det lite rörigt om när det kommer sluta funka, eftersom att viss information redan började strula i oktober på grund av störningar i bakomliggande tjänster. Som yttersta datum finns det slutet av mars, men just för de här två skulle jag rekommendera att inte vänta med det.

    Om jag uppfattar dig rätt är du ute efter liknande information som visas på SLs hemsida, där man kan se om det finns tex större störningar på tunnelbanan. Kolla gärna denna tråd, där vi har hittat ett sätt att återskapa en sån funktion utifrån data från API:et: https://support.trafiklab.se/org/trafiklabse/d/beskrivning-av-sl-deviations/ . Det krävs dock lite bearbetning av datat, men på den positiva sidan kan man själv välja hur man grupperar trafik.

    Hälsningar,
    Bert
    Bert på Trafiklab
  • Hej!

    Tack för ett utförligt svar och länk till tråden! Ja det var ungefär något liknande jag letade efter. Det var min uppfattning att Störningsinformation 2 gav de "viktigaste" störningarna för diverse transportmedel (metro, bus, tram, osv), vilket var ett snabbt och enkelt sätt att visa användare den allra viktigaste informationen.

    Med hjälp av den tråd du länkade har jag ändå kunnat få liknande resultat genom att multiplicera priority värdena till ett samlat värde och sedan visa de med högst prio. Märker dock att vissa saker som returneras av Störningsinformation 2 har lågt värde i nya API:et, men antar att man inte kan lita på gamla API:et längre ändå.

    Känns också som en förbättring att ha allt i ett API call, så man också kan visa alla störningar för de som vill se det.

    Tack så mycket för hjälpen 👍

    - Mikael
    Mikael