SL Route-planner 3.1 - Sökning på origin och destination som är för nära

Hej!

Detta har säkert diskuterats förut, men ser att Reseplaneraren ibland returnerar JSON med felmeddelanden som inte finns i dokumentationen, men går att hitta under ResRobot error codes: https://www.trafiklab.se/api/trafiklab-apis/resrobot-v21/error-codes/.

Efter att ha ändrat Route Planner till den nya URL:en märker jag att en sökning på en location och station som är för nära vandra nu ger ett annat svar än tidigare.

Med gamla URL får jag:
{
errorCode = "SVC_LOC_NEAR";
errorText = "start and destination to close";
serverVersion = "1.4";
}

Med nya URL får jag:
{
message = "Bad Gateway";
}

Förstår att detta är ett corner case som inte är så viktigt, men SVC_LOC_NEAR känns väldigt hjälpsamt de få gånger det sker, så om det är något som kan justeras vore det trevligt!

Med vänlig hälsning,
Mikael

Kommentarer

  • Hej!

    Håller med att de specifika felmeddelanden är väldigt praktiskt för att urskilja olika problem.
    Har du en exempel anrop? Då återkopplar vi detta till SL så att de kan förbättra till detta.

    Hälsningar,
    Bert

    Bert på Trafiklab
  • Absolut, här är ett exempel anrop:

    https://journeyplanner.integration.sl.se/v1/TravelplannerV3_1/trip.json?key=[KEY]&date=2024-02-27&time=00%3A50&destCoordLat=59.454439&destCoordLong=18.048056&destCoordName=T%C3%A4by%2C%20Sandstensv%C3%A4gen&originCoordLat=59.45435735551413&originCoordLong=18.04802021176088&originCoordName=Current%20location&lang=en&passlist=1&poly=1&products=207&searchForArrival=0

    - Mikael
    Mikael
  • Hej Mikael,

    I det här exemplet finns inte mer information än "bad gateway" tillgängligt för teamet som tillhandahåller API:et. Det verkar som att bakomliggande system inte klarar av koordinater med en så många decimaler.

    Rundar man av koordinater lite så dyker LOC_SVC_NEAR upp.

    Hälsningar,
    Bert
    Bert på Trafiklab
  • Hej!

    Det funkade nu med avrundningen, tack så mycket för hjälpen!

    Känns lite märkligt att det funkar på vanliga sökningar med längre koordinater men just här så blir det "bad gateway" istället för "LOC_SVC_NEAR". Men glad att det fanns en enkel lösning!

    - Mikael
    Mikael