Till senaste kommentaren
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Reseplaneraren vs GTFS Sverige...

Jag arbetar med en applikation som ska kunna visa de närmsta ca 5-20 avgångar från en bestämd plats och till en bestämd plats, alltså har jag redan specificerat tex från gullmarsplan till farsta strand. Jag ska då få upp nästkommande 5 reseförslag, liksom man gör på SLs hemsida.
Problemet är bara att mot det här api'et får man bara göra ett visst begränsat antal uppslag per månad, så jag tänkte minska antalet nödvändiga anrop så mycket som möjligt. Därför tänkte jag använda mig av GTFS Sverige 2 istället för ResePlaneraren 3.1, så mycket jag bara kan. Men, jag får ganska kraftiga diffar, och jag undrar hur relevant datat egentligen är.
Om jag definierar från hållplats gamla stan, och till hållplats slussen, så får jag följande från reseplaneraren:
14:51:00 ::: Fruängen :: 14
14:53:00 ::: Hagsätra :: 19
14:54:00 ::: Norsborg :: 13
14:56:00 ::: Farsta strand :: 18
14:56:00 ::: Telefonplan :: 14
14:59:00 ::: Sätra :: 13
15:02:00 ::: Hagsätra :: 19
15:01:00 ::: Fruängen :: 14

...Där nämnd hållplats är destinationen för föreslagen resa mellan sagda hållplatser, och vilken tid denna avgår från nämnd hållplats.
Och om jag jämför detta med vad jag kan hämta från GTFS, så får jag följande:
14:51:00 ::: Skarpnäck T-bana
14:51:00 ::: Fruängen T-bana
14:52:00 ::: Fruängen T-bana
14:53:00 ::: Hagsätra T-bana
14:54:00 ::: Norsborg T-bana
14:54:00 ::: Hagsätra T-bana
14:56:00 ::: Norsborg T-bana
14:56:00 ::: Telefonplan T-bana
14:56:00 ::: Farsta Strand T-bana
14:57:00 ::: Norsborg T-bana
14:57:00 ::: Liljeholmen T-bana
14:57:00 ::: Farsta Strand T-bana
14:59:00 ::: Sätra T-bana
14:59:00 ::: Norsborg T-bana
14:59:00 ::: Skarpnäck T-bana

..Dvs att de verkliga avgångarna är en mindre delmängd av de planerade. För att jag ska kunna använda mig av GTFS på ett bra sätt, eftersom ni begränsar anropen till reseplaneraren, så behöver jag veta algoritmen för vilka resor som faktiskt ska genomföras. Med andra ord, som det är nu, tycker jag GTFS lösning för resor är redundant, oanvändbar. Det är alldeles för många resor som planeras men som också ställs in, för att ha någon egentlig glädje av api'et.

Avvaktar input på min undran... Som är typ, vad ska jag göra?
Mvh
Mathias

Kommentarer


  • Hej Matthias!

    Vi har GTFS Sverige, vilken har data i hela Sverige, och vi har GTFS regional, som är per operator. GTFS Regional har realtidsinformation och bättre detalj än GTFS Sverige. Båda GTFS exports har korrekt och uppdaterad information.

    Olika rese-planerare kan ha olika algoritmer, och även om de använder samma algoritm, kan de ge olika resultat beroende på deras konfiguration. Till exempel, vill men ha snabbaste resa, enklaste resa, eller vill men minska bytestid? Men kan konfigurera/tweaka alla algoritmer så att de ge identiska resultater.

    Om du vill debugga din algoritm, måste du kolla och jamför olika resultater. Vad är differensen mellan SL och din algoritm? Om du visar mer resultat än SL, kan du kolla om de tunnelbana finns i verkligheten, och varför de inte visar i SLs resultater. Till exempel, kanske det finns en senare avgång som kommer fram tidigare, eller kanske det finns en annan resultat som redan har samma avgång och kommer fram på samma tid. Det kan händer när 2 tunnelbanatåg kör samma streckan samtidigt. Google och Apple maps är två stora exempel av företag som använder vår GTFS feeds, så det är 100% möjligt att få samma resultat som de.

    Om du har mer frågor kring detta, är det viktig att du ger mer detaljerad resultat från din routeplanning, till exempel avgångstid, ankomsttid, trip id, .. .
    Du kan också prova med OpenTripPlanner eller en annan reseplanerare-bibliotek för att se vilka resultat du får därifrån. Hoppas att det här hjalper lite, säg till om det finns någonting mer som jag kan hjälpa dig med.

    Hälsningar,
    Bert
    Trafiklab

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.