Problem med pickup_type och drop_off_type i stop_times i GTFS Regional Static

Hej!
Nu är jag i farten igen.

Vi (Värmlandstrafik) har uppmärksammat att i stop_times.txt så verkar det som att alla ”normala” avgångar får pickup_type och drop_off_type = 3, vilket enligt GTFS-standarden betyder ”Must coordinate with driver” medan dessa egentligen borde ha värdet 0 "Regularly scheduled pickup".
Vi har inga rader i stop_times som har pickup_type eller drop_off_type = 0 som är det en ”normal” angörning.
Ser att åtminstone Blekinge och Gotland verkar ha samma eventuella problem i sina data.
Dock så verkar det som att de som har värdet 2 ”Must phone agency to arrange blabla” stämmer i våra data, men att alla som har värdet 3 egentligen ska ha 0.

Är det fel i våra data från Pubtrans, eller är det något knas på er sida?

Johan

Kommentarer

  • Hej Johan,

    "Must coordinate with driver" tyder på att bussen inte kommer stanna av sig själva, utan att man måste signalera för föraren när man vill kliva av genom att trycka på stopp-knappen. Detta i motsatsen till tåg och tunnelbanetåg som alltid stannar enligt schema.

    Detta signaleras genom Pubtrans, där man specar "boarding if necessary", medan en "regularly scheduled pickup" i GTFS stämmer överens med "Boarding always" i NOPTIS.

    Hälsningar,
    Bert
    Bert på Trafiklab
  • Jag är helt med. Tack för en bra förklaring!
    Johan