Hur kan jag få ut riktning för en trip?

Hej,

Jag håller på och lär mig GTFS formatet och har laddat ner sweden.zip och kollar igenom datat för att förstå den. Jag tycker mig inte se att det finns någon riktning i trips.txt filen om jag jämför med GTFS specifikationen på

https://developers.google.com/transit/gtfs/reference#table_of_contents

Hur kan jag få tag på riktningen på en tur? Såg ett gammalt inlägg från 2 år tillbaka här på forumet och vet inte vad statusen är idag.

Kommentarer

  • Hej Daniel
    Ledsen för att du har behövt vänta på svar. Den som kan det här bäst är åter på kontoret igen på måndag så jag kan be honom vara mer detaljerad i svaret.
    Jag ska försöka svara och det jag har luskat fram är att det finns inte i GTFS Sverige 2. Däremot kan du få en fingervisning på riktningenriktning genom Trip headsign. där finns sista hållplatsen.

    Mvh Pia
  • Hej Daniel!

    direction_id är en inte-obligatorisk fält. Detta fält finns inte i GTFS Sverige 2, men vi har denna data i GTFS Regional.

    Skillnaden mellan GTFS Sverige 2 och GTFS Regional är att GTFS Sverige 2 innehåller data från hela Sverige, och GTFS Regional har separata filer för varje operatör. GTFS Regional har mycket bättre kvalitet och har realtidsdata.

    Om du vill använda GTFS Sverige 2 kan du kanske använda trip_headsign för att skillja på olika riktningar, men det är ingen lösning som är garanterad att funka på alla trips.

    Säg till om jag kan hjälpa med något mer.

    Hälsningar,
    Bert
    Bert på Trafiklab