Fråga om projekt är OK samt efterfråga logo

Hej, jag studerar till Front End Developer och vi har en skoluppgift i att göra ett projekt med ett API.
Jag planerar just nu för att göra ett slags evenemangsguide (antagligen med påhittade evenemang då det går snabbast) för sådant som man brukar kunna göra på sommaren - à la ”Kom till min keramikverstad och se mig dreja” och liknande. För detta tänkte jag använda ert ”ResRobot - Reseplanerare” för att man ska kunna söka reda på hur man ska kunna ta sig till dessa ställen medelst kommunala resmedel.
Detta är således nytt för mig och jag vill därför säkerställa att detta är ok för er del samt fråga var jag kan hitta er logo (såsom jag har förstått på terms and conditions att ni vill att man har med)?

Vänliga hälsningar
Anna Stark

Kommentarer

  • Halloj Anna!

    Det är absolut okej att använda API:et för ditt ändamål!
    Enligt licensen (terms and conditions) för ”ResRobot - Reseplanerare” API:et ska man i sin applikation på något sätt förtydliga att datakällan man använder är Trafiklab. Hur man gör detta är inte specifierat, i ditt fall räcker det med att du under någon presentation eller skriftlig beskrivning av ditt projekt nämner att du använt dig av Trafiklab för att hämta trafikdata. Det du nämner med logotyperna är ett endast ett förtydligande i licensen att man som nyttjare av API:erna faktiskt får använda Trafiklabs/Samtrafikens logotyp i samband med referenser till att man har använt Trafiklab som datakälla för sin applikation (det är alltså inte ett krav).

    Lycka till med din skoluppgift!
    // Kevin
    Team Trafiklab
  • Tack så mycket, det låter perfekt!

    Ha en trevlig helg!