Värmen

Elementen i lägenheten blir ojämnt varma.Varma upptill men kalla nertill.Borde inte värmen vara jämnt fördelad??Under 19 grader i köksfönstret men 20 inåt rummet på mornarna.

Hilkka Huunanmaa

Kommentarer

  • Hej!

    Ett element ska vara varmt upptill och svalt nertill för att konvektionen ska fungera dvs varm luft ska stiga uppåt. Du ska mäta temperaturen i din lägenhet mitt i rummet och cirka 1,2-1,4 meter över golvet. Mäter du i fönstret får du felaktiga värden pga av kallraset från glaset och den uppåtgående värmen från elementet. Din rumstemperatur ska ligga mellan 20-21 grader om du bor i vanlig lägenhet och 21-22 grader om du bor i en så kallad pluslägenhet.

    Har du inte dessa värden felanmäler du på 060-163500.
    Micael Löfqvist
  • Jag får alltså dras med kalla golv.  Temperaturen är under 20 grader efter golven.Innan det nya ventilationssystemet instalerades fick man elementen luftade om de inte värmdes upp helt el.ojämnt.
    Hilkka Huunanmaa
  • Hej igen!
    Temperaturen i rummet ska mätas i den så kallade vistelsezonen, dvs mitt i rummet och 1,2-1,4 meter över golvet, det har alltid varit så, inget nytt.
    Det är i den zonen som temperaturen minst ska uppgå till 20 grader. Om du inte har 20 grader där kan luftning av elementen vara en av åtgärderna som vi vidtar, men har du över 20 grader är det nog inget fel på elementen.
    Micael Löfqvist
  • Micael Löfqvist