Widget till iPhone

Hej!

Finns det eller finns det någon plan att skapa en widget som är kompatibel med iPhone standby mode så man enkelt kan starta radion manuellt när väckarklockan ringer? Det vore annars ett bra komplement nu när klockradio inte är möjlig på iPhone genom appen. Spotify har en sådan Widget så det borde väl vara möjligt?

Tack!

Mats

Kommentarer

  • Hej Mats!

    Välkommen till forumet!

    Det finns faktiskt planer på att utveckla appens widgets på flera olika områden. Ditt förslag om en widget för att kunna starta radion när väckarklockan ringer är inte alls dumt, för precis som du skriver så vore detta extra smidigt med tanke på avsaknaden av väckarklocka i appen. På min nästa avstämning med utvecklarna ska jag se till att framföra ditt förslag.

    Tack för att du vill hjälpa oss bli bättre!
    Ted (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej Mats!

    Jag har de senaste dagarna experimenterat med olika widgets.

    Gammal kanal-widget
    Till att börja med så finns det faktiskt en gammal kanal-widget som fungerar ibland (vilket förstås inte är bra nog för ditt behov). Igår visades den inte alls hos mig, men idag ligger den där den ska. När den behagar visa sig, ser den ut så här:

    En av utvecklarna kommenterade det lynniga beteendet:

    Widgeten som kan spela P1, P2 etc är ett gammalt bygge som tyvärr endast fungerar sporadiskt. Vi har tänkt bygga om den i en ny variant (som nyhetswidgeten) men det har inte varit prio tyvärr.
    Problemet är alltså känt, men vi har hittills inte lagt resurser på att lösa det.

    Appen Genvägar (Shortcuts)
    Jag experimenterade därför med att själv bygga en mer robust genväg till P1 i Apples app Genvägar. Min beskrivning verkar krångligare än vad det egentligen var, men appen Genvägar påverkas av hur vi använder olika appar vilket gör att det kan fungera lite olika hos dig och hos mig. Om min metod inte går att följa, så berätta var det blir knasigt, så får vi lista ut hur du ska göra istället!

    Steg 1: Skapa en genväg till "kanal i SR Play"
    1. Öppna appen Genvägar (Shortcuts)

    2. Tryck på + i övre högra hörnet och välj + Lägg till åtgärd
    3. Välj SR Play. Om appen inte syns på den vy du är i, så växla från kategorier till appar i toppen av sidan och välj sen SR Play. (Hos mig syns Play-appen i båda vyerna.)
    4. När du tryckt på SR Play får du valet "Lyssna direkt" eller "Spela poddavsnitt". Välj "Lyssna direkt"
    5. Tryck på den diskreta blå pilen > och välj önskad kanal (i mitt fall P1). Klart!
    Gör något av Genvägen
    Här ska det gå att koppla genvägen till något som kallas "automations", så att den ska aktiveras av sig självt exempelvis en viss tid på dagen, vilket min förre kollega Ted har beskrivit här:
    Saknar klockradio i SR Play, Iphone

    Själv har jag inte fått det att fungera så bra som jag önskar med "tid på dagen", för den startar bara om jag öppnar skärmen! Jag experimenterar vidare och har nu ställt ett alarm i eftermiddag som, förhoppningsvis, automatiskt startar SR Play och P1 när alarmet stängs ... Jag återkommer och berättar hur det funkar!

    Det du frågade efter, en widget där du snabbt kan starta en kanal, är snäppet enklare. Gör så här:
    1. Håll på hemskärmens bakgrund tills apparna börjar darra
    2. Tryck på + högst upp på skärmen för att öppna widget-galleriet
    3. Välj Genvägar
    4. Svep i sidled för att välja widgetstorlek
    5. Tryck på Lägg till widget och sen på Klar
    Hos mig är den nya, mer pålitliga, widgeten nu på plats. Det är den gröna rutan där det står "Lyssna direkt":

    Tips:
    När apparna darrar kan du flytta widgeten till önskad placering på hemskärmen. Hoppas att detta går att följa och hjälper dig att lyssna även när du är yrvaken!
    Annika Webbmaster
  • Tack! Såg att man också kan lägga till automatiseringen Om man snoozar eller om man stänger av larmet. Då startar ju radion direkt om man ändå vill väckas av alarmet.
    Mats
  • Japp!
    Funkade i morse.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Jag skrev tidigare att vi har tänkt bygga om kanal-widgeten, men inte hade prioriterat det. Det har vi nu! En bättre kanal-widget är snart klar, och kommer att se ut så här:

    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.