Valbar uppspelningshastighet på hemsidan?

Det vore bra om ni kunde införa möjligheten att ändra på uppselningshastigheten även på den inbäddade webspelarn på hemsidan.

När kommer det?

Kommentarer

  • Hej Peter!

    Vårt mål är att linjera appen och hemsidan i så stor utsträckning som det bara går. Ditt förslag ligger således helt i linje med hur utvecklarnas arbetsprocess ser ut. Vissa funktioner går fortare och lättare att implementera än andra, jag kommer på mitt nästa möte med webbteamet att framföra ditt förslag om möjligheten att kunna justera uppspelningshastigheten även på hemsidan.

    Trevlig helg!
    Ted (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej!

    Vi har stämt av med webbutvecklarna hur det går med detta, och det positiva är att det finns med på "priolistan" över saker som de planerar att genomföra.

    Tråkigt nog är den listan väldigt lång, och just denna förbättring ligger så pass långt fram i tid att vi inte vet när vi kan genomföra förslaget, bara att vi ska genomföra det.

    Jag hade önskat att det gick att ge ett tydligare svar än så, men det kan vi alltså inte.
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Några uppdateringar kring den här funktionen?

    Tack!
  • Hej Den!

    I januari var detta förslag med på en lista med tio bra förslag från lyssnarna som vi på supporten presenterade för Sveriges Radios webbutvecklare med flera under en vecka av "utforskande arbete". Just det här förslaget var det tyvärr igen som valde att kika på då, men att det ens kom med på den listan är en fingervisning om att vi tycker att det är bra!

    Jag tar upp förslaget på nytt med webbteamet vid vår ordinarie avstämning om en vecka, och hör hur de ser på prognosen att förverkliga det. Tack för den påminnelsen!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Jag berättade aldrig vad webbteamet sade om framtidsplanerna. De hade både bra och dåliga nyheter:

    Inte här och nu ...
    Det tråkiga är att vi inte lägger resurser på att förbättra den spelare vi har idag, eftersom det pågår ett stort arbete med att "modernisera koden" och i princip bygga en helt ny sajt, inklusive en ny spelare.

    I det läget är det förstås bra att inte lägga tid på att förbättra den befintliga spelaren, i och med att den på sikt skall ersättas av en ny. Tråkigt att förbättringarna dröjer, alltså, men jag tycker att det är rätt prioriterat.

    ... däremot i framtiden
    Det roliga beskedet är att nästa mediaspelare med stor sannolikhet kommer att få flexibel uppspelningshastighet, kanske redan när den lanseras.

    Vi planerar nämligen att basera vår webbspelare på "ett kodbibliotek", en spelare som har utvecklats av andra och vi kan modifiera för våra egna behov (ett slags "halvfabrikat").

    Att kunna ändra tempo i uppspelningen är något de flesta "ljudtjänster på webben" vill erbjuda, så det är en funktion som det brukar finns färdigt stöd för i dessa kodbibliotel. Det gör att det är troligt att vi inför en sådan funktion samtidigt som teknikskiftet eller strax därefter (eftersom det kan finnas saker med den färdiga funktionen som vi behöver skruva lite på själva).

    Om vi däremot väljer ett kodbibliotek som saknar stöd för detta eller väljer att utveckla spelaren helt själva, så kan valbar uppspelningshastighet dröja något längre, men även då blir det en ny spelare med "modern kod", vilket gör det enklare att utveckla nya funktioner.

    Och när är framtiden här?
    Det vet jag tyvärr inte alls. Det jag vet är att teknikväxlingen kommer att ske successivt så att vissa funktioner på sajten kommer att gå över till en ny teknik tidigare än andra. Var i detta vår absolut viktigaste del, själva spelaren, kommer in, är ännu inte bestämt.

    Ett långt svar som skulle kunna sammanfattas med att funktionen dröjer och vi inte vet ett hur lång tid det kan ta!

    Om du har stort behov av tempoväxling, så vill jag tipsa om att stor del av vårt innehåll, poddarna, går att spela upp i spelare utanför vår sajt och många av dessa har flexibel uppspelningshastighet.
    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.