Saknar klockradio i SR Play, Iphone

Hej,
Hade varit trevligt med en funktion där man kan ha morgonlarm och vakna till tex P1. Är detta något som ni håller på och utvecklar?
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Tony!

    Vi är glada att du vill vakna med Sveriges Radio och ber om ursäkt att det i nuläget inte finns någon väckarklocka i ios-versionen av appen. Väckarklockan som fanns i appen tidigare har vi dessvärre valt att ta bort då den inte fungerade så bra som vi önskade. Den fungerade endast om appen var igång och skärmen påslagen, vilket beror på Apples begränsningar i vad en app får göra "i bakgrunden".

    Det finns andra appar där du kan vakna till våra kanaler. Även dessa kräver att appen är i förgrunden. Här är två förslag på gratis-appar:
    Jag håller tummarna att du hittar en välfungerande väckarklocka som du är nöjd med och som ger dig möjligheten att vakna till P1!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej,
    Skulle det gå att skapa en inställning som gör att man får en notis vid ett valt klockslag med det program man önskar spela? Då kan ju telefonen vara i låst läge. Och ställer man då sitt vanliga alarm samma tidpunkt så kan man ju trycka på notisen istället för alarmet och då bör ju larmet reagera som snooz.
    Dessutom så kan ju funktionen vara användbar om man inte vill missa när ett program man gillar börjar.
    / Emelie
  • Hej Emelie och tack för ett kreativt förslag!

    Om du står ut med att den vanliga väckarklockan först startar och vår app startar när du stänger av det alarmet, så borde det gå att använda Apples app Genvägar (finns förinstallerad) och skapa en "automatisering" som gör så att appen startar och spelar vald kanal när du stänger av alarmet.

    Värt att testa i alla fall! När jag och mina kolleger har utforskat detta tidigare så har vi inte "kommit i mål", men då har vi försökt få appen att starta utan att alarmet låter överhuvudtaget.

    Att koppla automatiseringen till att starta appen när alarmet stängs av bör gå bättre. Jag har i alla fall för mig att jag fick det att fungera tidigare.

    BBC har skrivit lite om hur den här metoden fungerar ihop med deras app, men den sidan har något år på nacken (tror jag) så det kanske inte fungerar riktigt på samma vis numera.:
    Can I use the iOS Shortcuts app to wake up to BBC Sounds?

    Jag återkommer med en beskrivning av om detta går och hur man i så fall ska göra senare i veckan, när jag hunnit kolla lite mer!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Jag får tyvärr inte "Play-appen som väckarklocka via Genvägar" att fungera så bra. Jag kan få appen att starta när jag stänger av alarmet, men hittills har jag inte fått till en automatisk start av exempelvis P1, utan det krävs att jag dessutom låser upp telefonen (touch-ID i mitt fall, så det är rätt enkelt) och trycker på play-knappen.

    Det är i och för sig enkla saker att göra under ett test när jag redan är vaken, men snäppet för svårt när jag är yrvaken. Jag får det inte att fungera tillräckligt väl för att jag ska kunna tipsa om denna metod ännu!

    En apputvecklare har undersökt vad som måste förändras (i vår app eller från Apples sida) för att det på allvar ska gå att använda automatiseringarna i Genvägar som en väckarklocka. Han ska berätta om sina fynd i eftermiddag. Om han har några bra tips (t.ex. att det går bättre med en annan metod än den jag har testat, som utgår från BBC-beskrivningen här och ett par närliggande varianter), så får du veta det.

    Om någon av er som läser detta har fått metoden att fungera bra, så berätta gärna mer!
    Annika Webbmaster
  • Tack för svar! Ska prova!
  • Bra, berätta gärna hur det går!

    Det apputvecklaren visade i fredags på en rätt snabb avstämning (tänk "speed-dejting" där 15 olika team på vardera fem minuter berättar om saker de utforskat den senaste veckan) stämde rätt bra med min bild, men vissa detaljer skilde sig åt.

    Jag har ännu inte hunnit stämma av om det beror på att vi har olika termer för samma funktioner, eller om det finns lite smartare sätt att använda Apple Genvägar för att vakna till en kanal från Sveriges Radio än de jag har testat hittills.

    Fortsättning följer, således ...
    Annika Webbmaster
  • Även jag ser verkligen fram emot en lösning. Det skulle uppskattas stort.
  • Hej!

    Jag vill vara tydlig med att en enkellösning inte finns inom räckhåll, på grund av de begränsningar som Apple har kring vad en app får göra i bakgrunden. Där påminner jag om vad min kollega Ted skrev i det första svaret på denna sida:
    Det finns andra appar där du kan vakna till våra kanaler. Även dessa kräver att appen är i förgrunden. Här är två förslag på gratis-appar:
    Det vi utforskat den senaste tiden är möjligheten att använde en annan app, Genvägar, och med hjälp av den skapa en automatisering som drar igång vald kanal när man stänger av det vanliga alarmet.
    Annika Webbmaster

  • Hej,
    Jag är väldigt nyfiken på om ni lyckats komma fram till något, så här ett år senare 😀
    ​Tack för alla utförliga svar här i tråden

    Mvh
    Elsa
    Elsa Svanvik
  • Hej Elsa!

    Det finns nu en lösning som bör fungera. Se om du kan följa dessa steg:

    1. Öppna appen Genvägar
    2. Skapa en ny genväg genom att klicka på + tecknet uppe till höger
    3. Klicka på "Lägg till åtgärd"
    4. Skrolla ner till SR Play och klicka på "Lyssna direkt"
    5. Välj kanal att vakna till genom att klicka på pilen till höger om "Lyssna direkt"
    6. Tryck "Klar"
    7. Gå till fliken Automatiseringar i botten av Genvägar-appen
    8. Klicka på "Ny automatisering"
    9. Välj "Tid på dagen"
    10. Under "När" ska du bocka i "Tid på dagen" och välja vilken tid du vill att kanalen ska spelas
    11. Under "Upprepa" väljer du "Varje dag"
    12. Se till så att inställningen "Kör direkt" är vald
    13. Klicka på "Nästa"
    14. Klicka på din genväg:

    15. Klart!

    Återkom gärna och berätta hur det gick!

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
    Bästa svaret