Var finns nyhetssändningar i appen?

Jag vill ofta streama de längre nyhetssändningarna från Ekot och inte bara ha ett flöde av nyhetsinslag utan kommentarer som erbjuds under fliken Nyheter. Nu får jag rota mig fram till Ekot och hitta den nyhetssändning som jag önskar. Innan fanns det länk, men jag hittar den inte längre.
Carl-Johan Lundberg

Kommentarer

  • Vi är lite mitt i ett förändringsarbete, vilket gör att vissa delar av innehållet ännu inte ligger på den plats de kommer att få när allt är klart.

    En länk till Senaste nyhetssändningarna hittar du på Sök-sidan. Jag utgår från att vi kan hitta en mer logisk placering (alternativt ändra till en bättre rubrik än Sök för denna sida med "bra länkar med en sökruta i toppen").

    Från Senaste nyhetssändningarna, den översta av länkarna på Sök-sidan (se bild), når du en lista där du kan lyssna på både Ekot Nyhetssändning, det senaste långa Ekot, och på Ekot senaste nytt som är kortare uppdateringar:

    Annika Webbmaster
  • Fredriks fråga har jag lagt under en egen rubrik, för att fler lyssnare ska kunna hitta dit:
    Hitta 'Ekot på en minut' utan notis​​​
    Annika Webbmaster
  • Nyheterna överlag som inte är "valda" av er är svåra att hitta, inte på samma ställe i scrollningen. Helt ologiskt och "clickbaity" är tydligen viktigare. Varför göra allt mer komplicerat och inte ta det som är bra från förra appen? Känns bara som dålig planering och noll struktur. Bara rolla tillbaka gamla för den kan man iaf navigera. Gör om gör rätt. Puss
    Max
  • Hej Max!

    Jag vill förstå kritiken, så att jag kan framföra den till rätt kolleger (och möjligen även förklara var du hittar nyheterna). Kan du ge exempel på nyheter som du har svårt att hitta till?
    Annika Webbmaster
  • Så här, det finns flik för nyheter, men bara allmänna blandade nyheter. Lokala, sport vetenskap är mer inbäddade/undanstoppade och inte alltid högst upp eller någon ordning, antar att appen försöker sortera så visst innehåll får mer tid men sjukt jobbigt. Ibland får jag bläddra flera sidor eller söka för att hitta. Så omöjligt komplicerat mot föregående app. Och snälla folk väljer SR för att slippa popups och att blir påtryckt skit. Bara bra repotage, inte clickbait i titeln eller missvisande rubriker.
    Hoppas det blir bättre, sökfunktionen är inte så vass heller. Kanske fler ord borde associeras med artiklar.
    Tack
    Max
  • Tack för förtydligandet!

    Det du saknar är våra fina nyhetsspellistor. Även dessa är, på ett plan, utvalda av oss. Vilka nyheter som ingår och i vilken ordning påverkas av respektive nyhetsredaktion - men samtidigt är de automatiskt genererade och består ständigt av de 15 nyheter som redaktionen för tillfället rankar i topp.

    Dessa spellistor finns kvar och har en fast placering, men den är inte speciellt logisk. Länkarna döljer sig på söksidan, nedanför den länk till Senaste nyhetssändningarna som jag tipsade Carl-Johan om tidigare:

    Som jag skrev:

    Jag utgår från att vi kan hitta en mer logisk placering (alternativt ändra till en bättre rubrik än Sök för denna sida med "bra länkar med en sökruta i toppen").
    Det har blivit alldeles för svårt att hitta detta idag, och det måste vi förstås göra något åt.
    Och snälla folk väljer SR för att slippa popups och att blir påtryckt skit. Bara bra repotage, inte clickbait i titeln eller missvisande rubriker.
    Hjälp mig gärna att förstå även denna kritik! Vad du avser med popups förstår jag. Kritik om detta finns sedan tidigare här.

    Clickbait-kritiken vill jag däremot gärna förstå ordentligt. Även om vi självfallet vill locka till lyssning, så ska det inte göras på bekostnad av vår trovärdighet. Våra lyssnare förväntar sig att vi ska vara sakliga och trovärdiga, och om vi behöver vi påminnas om detta, så vill jag att kritiken når fram där den gör skillnad.

    Där undrar jag även om du har märkt en försämring den senaste tiden. Det var nämligen väldigt länga sedan (2020) jag senast såg kritik om click-bait, men nu är du är den tredje som berör ämnet sedan maj när Peter (i en lång tråd om ett annat ämne) skrev:
    Att från t.ex. ekot flasha i appen om "Svår olycka på E4" utan att /.../ ange VAR olyckan har inträffat /.../ gör det svårare för mig som nyhetskonsument att bedöma om nyheten berör mig eller ej. /.../ Samma nyhet kan enkelt få rubriken "Svår olycka på E4 söder om Gävle" och jag som boende i Stockholm behöver inte bemöda mig att gå in i appen, om jag inte är intresserad.
    Där har jag återkopplat till Ekot som svarade:
    Clickbait för oss är ett väldigt negativt begrepp som vi själva förstås inte anser att vi pysslar med. Vi skriver vi medvetet med ortsnamn i notisen även om jag förstås inte kan gå i god för att alla redaktörer fått med det i alla fall.
    Även David har skrivit om push-notiser med clickbait-varning. Hans exempel rör Radiosporten (och det är lite kvällspress-känsla i hans exempel). Jag har återkopplat till redaktionen, och fick då svaret:
    Någonstans är ju pushar till för att väcka intresse och locka till lyssning, men vi ser till att hålla diskussionen om hur vi formulerar oss levande här på redaktionen.
    Jag får dock intrycket att din kritik inte enbart rör notiser, utan även hur nyheter och program presenteras inne i själva appen. Hjälp mig med exempel på sådant, eftersom din kritik blir lättare att ta till sig om vi utgår från konkreta exempel och jag kan framföra den till rätt del av Sveriges Radio!
    sökfunktionen är inte så vass heller
    Vi behöver göra en hel del på den fronten. En del förbättringar (som att kunna filtrera sökträffar efter tid eller att begränsa sökningen till ett visst program) kan göra stor nytta utan att det är så komplicerat (betyder dyrt) som det skulle bli att bygga om sökmotorn mer rejält.
    Hoppas det blir bättre
    Det tror jag att det blir, med hjälp av dig och andra lyssnare som påminner oss om att vi har ett förtroende att förvalta. Tack för det!
    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.