Tack för ert snabba arbete

Ville bara tacka för ett gott skratt i er senaste ändringslogg där ni berättar att man nu kan välja vilken flik man vill starta appen i...för att i nästa andetag exkludera vissa flikar så att man inte kan välja vilken flik man faktiskt vill starta i 😂 Kombinera detta med att det tog er sju år att implementera detta eftermiddagsprojekt (https://kundo.se/org/teknisk-support/d/skulle-garna-vilja-stalla-in-startvy-i-ios-appen/) så får jag bara gratulera till en riktigt strömlinjeformad och agil organisation. Jag har hört att sjuårs-sprintar är den senaste mjukvarutrenden.

Om ytterligare sju år kanske man får välja den flik man faktiskt vill börja i, efter att ni välsignat fliken i fråga.

Inte för att dessa "förbättringar" påverkar mig, då jag sedan länge slutat uppdatera appen. Rekommenderas varmt till andra användare, då du får en behagligt konsekvent upplevelse – något som inte värderas av dagens designers. Efter vad jag sett och läst i de senaste trådarna här så känns det som rätt beslut.

PS. Jag skulle ha önskat en ny funktion här, men oddsen är ju att jag inte längre lever när den väl dyker upp 😅
A

Kommentarer

  • Touché!

    Vi har emellertid inte fått så många önskemål om just behovet av att själv ställa in startvy under den här sjuårsperioden. Tro det eller ej, men vi har hunnit göra en hel del andra förbättringar under samma period.
    för att i nästa andetag exkludera vissa flikar så att man inte kan välja vilken flik man faktiskt vill starta i
    Nja, det går att välja alla flikar, men för närvarande är det endast tre av appens vyer (nyheter, poddar och kanaler) som är flikar. I framtida sprintar (som för övrigt är 2 veckor långa) kommer fler delar av appen att bli möjliga att välja som startsida.
    Jag skulle ha önskat en ny funktion här, men oddsen är ju att jag inte längre lever när den väl dyker upp 😅
    Du får vara solidarisk med framtida generationer lyssnare, så berätta vad du önskar!
    Annika Webbmaster
  • Tack för lite humor, det är något av en frisk fläkt vid återkoppling.

    Okej, jag utgick ifrån det nu skrev den 29:e maj, där det lät som att funktionen introducerades parallellt med andra flikar: "Om jag inte har missförstått det hela, är planen att de delar av Min sida som idag rör den egna lyssningen ska flytta in under Poddar." Då är det jag som inte är ajour.

    Jag har sett att ni gjort andra förbättringar (layouten av Min sida), fast jag har mest öga för vad jag värdesätter, och att det implementerats ser jag som ett bevis för att det var värt att implementeras. Man behöver ju inte alltid outsourca beslut om vad som är trevlig design till användare, och vänta (i sju år) på att få det bekräftat med tillräckligt många "röster". Designa med lite mer självförtroende – det finns massor av utmärkt design som användare aldrig någonsin skulle/kommer att rösta för.

    Då får vi se om jag uppdaterar när funktionen landat helt, fast ärligt talat är er bugg där jag kan kölägga avsnitt som löpt ut svår att säga nej till 🙂 Ganska praktiskt, och kan inte tänka mig att ni inte fixat den vid det här laget...

    Efter att ha slagit fast att jag inte har koll på dagens gränssnitt så känns det vanskligt att önska något som kanske redan finns, men jag kan ju chansa:

    Det går inte att se storleken på nedladdningar i den version jag har. Jag tror alltså, om jag minns rätt, att jag kan bli tillfrågad "vill du ladda ner avsnittet via mobilnätet?" utan att få den mest grundläggande uppgift att basera mitt beslut på. Överslagsräkning med varaktigheten och tre kvalitetsnivåer känns något överkurs.

    Samma sak med redan nedladdade avsnitt – var står deras storlek egentligen? Inte lätt att bedöma utrymme, speciellt när "icke tillgängliga" listas under "Nedladdat". Tar de plats eller ej... (i min version vet jag iofs svaret på den frågan 😄)
    A
  • Apropå snabbt arbete, så svarade jag tidigare idag på en tråd som påbörjades 2014, där jag i mitt första svar hänvisade till ett ännu äldre önskemål:
    Kvalité beroende på uppkoppling

    Även det ett bra önskemål som vi nu har beslutat att vi ska genomföra, men inte när.

    Dina förslag om att visa upp filstorlek i samband med nedladdning tycker jag är bra, men vad jag tycker är mindre intressant än vad mina kolleger på utvecklarsidan anser, så jag ser till att det kommer upp på deras bord.

    Håll ut, den närmaste sjuårssprinten kommer att medföra många förbättringar!
    Annika Webbmaster
  • Den där tråden hade lika gärna kunnat vara skriven av mig, för jag hade för mig att jag önskat precis detta. Inte min sorts ordval i första inlägget dock, men kanske ett av de ett det eföljande. Svårt att identifiera inlägg utan namn, och svårt att identifiera antalet olika personer i tråden...

    Och ja, jag tittar ibland i inställningar för att se om ni gjort nåt med detta – det är ju en så uppenbart användbar sak.

    Jag känner mig som tillräckligt mycket utvecklare för att kunna säga att vad den genomsnittlige utvecklaren tycker om design är inte överdrivet intressant. Jag skulle kunna ge ett ganska passande citat här från Donald Norman... (En annan sak är det såklart med utvecklare som också är designintresserade)

    A
  • Och jag känner mig som tillräckligt lite utvecklare för att kalla de kolleger som nå fått del av ditt förslag för "mina kolleger på utvecklarsidan". Det är egentligen ett par tvärfunktionella utvecklingsteam där produktägare och UX:are troligen har mer att säga till om här än specifikt app-utvecklarna.

    Jag är för övrigt i grunden arkeolog. Sju år hit eller dit spelar ingen roll i de tidsspann jag är van att röra mig i.

    Annika Webbmaster
  • Det låter bra, de balanserar säkert varandra bra.

    Haha, ja då är du nog även bättre tränad än mig än att se det positiva i ett par cm framsteg åt gången!

    Jag kollade nyligen in den senaste versionen av appen, och kan konstatera att...

    > det går att välja alla flikar, men för närvarande är det endast tre av appens vyer (nyheter, poddar och kanaler) som är flikar

    ...inte stämmer. Dessa är undervyer ("sidor" enligt er ändringslogg) till fliken "Start". Definitionen av "sidor" framstår nu mest som hårklyveri för att efteråt kunna säga att "här på SR kallar vi tekniskt sett inte flikar för 'sidor', så det vi skriver stämmer." Ja, ok, visst...

    Jag får helt enkelt medge att jag blev vilseledd av er terminologi (enligt planen?) och att ni fortfarande inte implementerat denna grundläggade funktion i en app som erbjuder ett så brett spektrum av anvädarfall (avsikt med att använda appen) att det borde ha fallit sig helt naturligt redan från början. Att det, efter att ni lanserat er version av funktionen, omedelbart dyker upp andra personer här som önskar precis samma sak som mig talar väl ändå för det.

    Jag har önskat precis samma sak i andra appar. Det tog dem mindre än två veckor (från förslag till implementering av funktionen att helt enkelt spara fliken man var i senast). Kanske för att de inte delegerade beslutet till användarna genom att sitta och vänta på 100 röster, utan helt enkelt använde sitt omdöme.

    Det är väl bara att hoppas att definitionen av dessa "fler delar" som kan väljas i framtiden inkluderar flikar, men än så länge känns det inte så lockande att uppdatera.
    A
  • Hej A, din kommentar har kommit fram, men Annika som du har konversationen med är på semester, så jag kommer att överlåta till henne att svara.
    mvh Henrik, avdelningschef för Play och sommarvikare
    Henrik

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.