Synpunkter på notiser

Två önskemål vad gäller notiserna i SR Play-appen på iPhone:
  1. Sluta gärna med clickbait! Ni tjänar väl inte pengar på klick, så ge den viktigaste infon i notiserna i stället för att dölja innehåll med flit. Det händer ofta.
  2. Vänta gärna någon minut med att skicka ut flashnotiser om idrottsresultat. Ofta hinner ni före medier som livestreamar video, vilket gör att ni avslöjar hur det ska gå. I resultatappar kan man ju mjuta en match, men det funkar ju inte hos er. Så lugna er gärna lite! Alla som inte vill eller kan följa idrotten live i radio/tv kan nog acceptera att få informationen någon minut senare.
Men notiserna om att viktiga svenska OS-ögonblick är på gång uppskattas! Då minskar risken att man missar något intressant.
David Andersson

Kommentarer

  • Hej David och tack för att du tog upp dessa tydliga förbättringsområden.

    Clickbait
    Detta ska vi hålla oss ifrån. När jag senast kikade på detta, 2020, så skrev en kollega:
    Rekommendation är ge så mycket info att lyssnaren kan fatta ett kvalificerat beslut och inte tvingas klicka för att förstå.
    /.../
    Tilläggas ska att det generellt inte funkar med click bait och att de kanaler som går åt det hållet har sämre konvertering [där notisen leder till verklig lyssning] än övriga kanaler.
    Jag utgår från att rekommendationerna inte har förändrats nämnvärt sedan dess. Våra lyssnare förväntar sig att vi ska vara sakliga och trovärdiga, men uppenbarligen behöver vi påminnas om detta,

    Hjälp mig gärna att hjälpa våra nyhetsredaktioner med exempel på notiser där vi frångått dessa rekommendationer, eftersom kritik är lättare att ta till sig om vi utgår från konkreta exempel!

    Spoilers
    Ekot har sänt ut den här typen av notiser och jag ska strax kontakta dem. Gäller detta även Radiosporten? Jag vill förstås uppmana alla berörda redaktioner att vara lite långsammare framöver.

    Nyhetsredaktioner har en ambition om att vara först med nyheter, och det är i allmänhet bra. Dock inte här. Jag vet att flera lyssnare har valt att (tillfälligt?) tacka nej till Ekots notiser, så ivern att nå ut snabbt med vissa pushnotiser medför att vi inte når ut med någon notiser alls!

    Tack för att du vill hjälpa oss att göra ett bättre jobb. Att du ger oss möjlighet att "störa dig" medför ett viktigt ansvar för hur vi väljer att hantera detta.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Jag har haft kontakt med en kollega på Ekot. Hon skrev:
    Clickbait för oss är ett väldigt negativt begrepp som vi själva förstås inte anser att vi pysslar med. Däremot kan vi inte på grund av utrymme redovisa allt i en pushnotis.
    Det är meningen att notiserna ska orientera dig om nyheten utan att du ska vara tvungen att klicka dig in i appen, och Ekot vill gärna förstå din kritik bättre, så även hon efterlyser exempel på när de borde ha varit rakare.

    När det gäller att våra pushnotiser kommer snabbare än andra mediers sportsändningar, så har de diskuterat problemet, men landat i att de inte kan förhala pushnotiserna medvetet för att kompensera över att tv-sändningar numer ofta ligger efter:
    Radio är snabbare och vi kan inte be om ursäkt för det
    /.../
    Sen förstår jag absolut att det kan vara irriterande
    Jag har viss förståelse för deras syn på saken, men har bett dem att tänka ett varv till. Eftersom jag befarar att snabbhet kommer att prioriteras även framöver, så passar jag på att be om ursäkt över eventuella framtida notiser som avslöjar utgången av en tävling du följer.

    Som sagt får du väldigt gärna ge exempel på notiser där vi med flit verkar undanhålla nyheter i en missriktad jakt på klick!
    Annika Webbmaster
  • Tack för bra svar! Angående clickbait så är det kanske främst Radiosporten som är skyldiga. Exempel från i dag: "JUST NU: Klart vilka Sverige möter i OS-finalen i bordtennis" och "Svenska hjälten efter OS-dramat i natt: 'Vet inte vad som händer' - Då spelas finalen". Kvällpressvibbar på dem.

    Jag förstår inte riktigt Ekots argument om snabba notiser. För varje nyhet och notis måste ju göras ett övervägande om och när den ska publiceras. Det är ju inte så att notiser kommer automatiskt och att det innebär en ansträngning att fördröja dem, utan det är ju ett medvetet val att försöka författa och skicka ut notisen så snart det bara går. Jag ser inte att vinsten med omedelbar publicering är så stor att den överväger förlusten för alla som inte vill ha direkt notis (vilket blir en allt större del av befolkningen när allt mer idrott streamas). I stället utstrålar det snarare (liksom clickbaits) ett slags försök att vinna över andra medier i snabbhet och klick snarare än i kvalité, vilket inte kan vara målet för public service.

    Tack för att du tar detta vidare!
    David Andersson
  • Tack för tydliga exempel! Jag kontaktar Radiosportens redaktion, för det är inte utrymmesbrist som ligger bakom att central information saknas. Det går ju alldeles utmärkt att skriva exempelvis:
    JUST NU: Klart att Sverige möter Kina i OS-finalen i bordtennis
    När det gäller hur snabbt vi skickar notiser, så framför jag dina argument till Ekot. Själv ser jag sportresultat som ett särfall, eftersom sportnyheter är en vattendelare där vi lyssnare kan delas in i tre grupper:
    • Lyssnare som är intresserade av sport och följer tävlingen/matchen (eller vill se/lyssna i efterhand):
      Pushnotis om resultat är onödig (om de redan lyssnar direkt på P4) och kan spoliera spänningen (om evenemanget följs på annat vis)
    • Lyssnare som normalt sett är ljumma inför sport, men som ser ett nyhetsvärde i att Duplantis slog världsrekord och liknande större sportnyheter:
      Pushnotis om resultat är önskvärt men måste inte komma momentant
    • Lyssnare som är uttalat ointresserade av sport
      Pushnotis om resultat ses som spam
    Jag ber Ekot att vila på hanen, men vet att deras publiceringar (även notiser) genomsyras av konsekvensneutralitet. Är det sant och relevant så rapporterar de. Om de skulle börja rucka på dessa principer, vore de inte Ekot.
    Annika Webbmaster
  • Givetvis ska de inte rucka på konsekvensneutraliteten, men att avvakta 2 minuter med sportnotiser påverkar inte detta.

    Sportresultat är precis som du skriver ett särfall. Inga (?) andra nyheter kan folk bli irriterade av att få för tidigt. Jag ser därför goda anledningar till att särbehandla just dessa - och troligtvis innebär det i praktiken bara att publiceringen sker ganska direkt i stället för att skrivas i förtid så att notisen om OS-guldet kan skickas ut i samma sekund som hopparen glider över ribban. 😀
    David Andersson
  • Tack, det är framfört.
    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.