Störande musik i program

Många lyssnare med hörselnedsättning klagar över störande musikinslag i talprogram men ni struntar i kritiken. Beror sannolikt på att programproducenterna har bra hörsel och tycks därför bagatellisera problemet. Jag trodde i min enfald att det var önskvärt att lyssnarna kunde ta del av programmen. Vill man lyssna på musik så finns det särskilda program.

Kommentarer

  • Hej Göran!

    I detta forum är det framförallt tekniska frågor vi hjälper lyssnare med, och hörbarhet i form av hur innehållet produceras är våra kolleger på Lyssnarservice, lyssnarservice@sverigesradio.se, bättre på att besvara. Jag hänvisar till vad de har skrivit om hur vi resonerar kring musik i "gestaltande program" som dokumentärer:
    Hörbarhet och bakgrundsljud

    Där står det bland annat:
    Varför har ni musik i bakgrunden när ni pratar?
    Sveriges Radio har riktlinjer för i vilka sammanhang ljudeffekter och bakgrundsmusik kan användas för att förstärka känsla och information:
    • När talet är betydelsebärande i programmet ska talet prioriteras i ljudbilden
    • SR använder ljudeffekter och musik för att förstärka information och känsla, inte konkurrera med eller störa det talade budskapet
    • I program där det talade ordet är huvudsaklig bärare av informationen, exempelvis nyheter eller uppläsningar, skall programmet innehålla sparsamt med bakgrundsljud
    • I program där ljudet är huvudsaklig bärare av informationen, till exempel i dokumentärer, drama eller musikproduktioner, kan ljudeffekter och musik användas mer fritt och också mixas med tal
    Det finns naturligtvis också blandformer mellan grupperna i ovanstående indelning och där kan vi ställas inför svåra övervägandena om huruvida ljudeffekter eller musik kan tillföra något till programmet eller om de blir störande. Vi vill ju göra så bra och engagerande program som möjlig, för en så bred publik som möjligt. Och då tvingas vi ibland kompromissa.

    Rent dramaturgiskt är tanken med musik i bakgrunden att förstärka stämningen i programmet och hjälpa lyssnaren att "måla upp" egna inre bilder till berättelsen. Musiken används alltså på samma sätt som inom film och tv. När vi gör genomarbetad gestaltande radio brottas vi ständigt med frågan om hur starka ljudeffekter och musik skall vara. Vi vill att musik och ljudeffekter ska förstärka och levandegöra berättelsen, utan att störa det talade budskapet. Det är en svår balansgång, som lyssnare uppfattar man ljudet på olika sätt utifrån egna preferenser och det är svårt för oss som radiomakare att tillfredsställa alla lyssnare samtidigt.

    För en stor del av publiken är ljudeffekter och bakgrundsmusik uppskattade i program där den tillför något till programmets helhet. Vi får många positiva reaktioner på exempelvis genomarbetade dokumentärer med både musik och ljudeffekter mixade med tal. Samtidigt är vi väl medvetna om att denna typ av program ibland kan vara svårare för vissa lyssnare att ta del av.
    Hör av dig till Lyssnarservice om du har följdfrågor.
    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.