Starten på ljud tappas över AirPlay

Hej!
Tack för en bra play-app! Varje morgon lyssnar jag på det som kallas "Nyheter från Ekot", alltså de 15 senaste nyheterna i SR-appen. Jag spelar upp i appen och kör via AirPlay till min Sonos One så jag får alla nyheter uppspelade på rad. Det är väldigt bra och ger en snabb överblick över nyhetsläget. Gör detta flera gånger på dag för överblicken!
Men sedan ett tag tillbaka så klipps starten på varje enskild nyhet och man förlorar några sekunder. Det gör att man tappar vad som sägs i starten på nyheten och kommer in i en mening. Så här har det aldrig varit förut utan blivit den senaste tiden. Ingen annan app uppför sig så här, ej poddappar ej musikappar. Det gör alltså att det blir några sekunders tystnad mellan nyheterna och starten på alla nyheter missas, vilket är otroligt störande.
Erik

Kommentarer

  • Tack för att du rapporterade in det! Minns du ungefär när detta problem började?
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Det här har hållit på sedan augusti kanske, men jag är mycket osäker på exakt tid sett till version av appen. Det har alltså gått ganska långt tid från att det började till att jag reagerar mitt ett inlägg så här. Jag kan tillägga att det gäller alla mina Sonos-system.
    Erik
  • Tack!

    Joanna har rapporterat in liknande problem, men nämner då Sommar i P1 som ett exempel:
    Problem med ord faller bort

    Att tappa början av ett längre avsnitt är förstås irriterande, men blir ju inte lika störande som det blir i en spellista med inslag som var och ett är på 30-120 sekunder. Jag har frågat henne om det finns några andra likheter. Hon rapporterade in detta i forumets kategori "Appen Sveriges Radio Play, Android", men det glider in en del iOS-ärenden där, så tills Joanna berättat mer om felet är jag öppen för att AirPlay kan vara inblandat även för henne.

    Vi har en Sveriges Radio-tjänst för Sonos:
    Lyssna på Sveriges Radio på din Sonos-högtalare

    I vanliga fall har vi samma spellista i den tjänsten, men tyvärr har just nyhetsspellistor "gått sönder" när Sonos uppdaterade sin app för ett par månader sedan:
    SR:s nyheter funkar sämre i Sonos nya app

     För att det ens ska gå att lyssna den vägen har den tidigare listan därför splittrats upp så att det endast går att lyssna på inslagen ett och ett, men jag passar ändå på att tipsa om vår tjänst i Sonos-app, eftersom det är ett sätt att ta del av vårt innehåll om kan vara bra att känna till om det skulle uppstå problem med vår iOS-app eller med AirPlay.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Mina kolleger har kunnat återskapa felet, vilket underlättar vår felsökning.

    Samma feluppstår samma även vid Airplay-överföring till andra enheter, så felet ligger inte hos Sonos. Mer exakt var felet ligger och om vi kan påverka detta, vet vi däremot inte.

    Tack igen för att du har hjälpt oss att upptäcka detta problem!
    Annika Webbmaster
  • Jag har fått ett nytt fenomen på problemet.
    När jag kör SR-appen till fler Sonos enheter så uppstår följande fenomen: ena högtalare (i köket) spelar nyheterna som vanligt korrekt från starten på varje nyhet, medan en annan Sonos-enhet (i vardagsrummet) tappar några sekunder på varje nyhet. På så sätt hör jag hur nyheten "borde" starta om det inte var fel.
    Erik
  • Tack, det var en intressant iakttagelse!
    Annika Webbmaster

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.