SR:s nyheter funkar sämre i Sonos nya app
SR appen fungerar inte i Sonos nya (katastrofala) app som de kom med för ngn vecka sedan. Jag brukar lyssna på Nyheter där det tidigare låg ca 15 st nyheter. Nu bara 1 st.
Däremot i "Senaste Nytt" ligger några fler men inte lika många som i Nyheter.
Vad kan jag göra för att få det som förut?
Ni brukar ju vara duktiga på Sonos, så ser fram mot en lösning.
Tack!
Däremot i "Senaste Nytt" ligger några fler men inte lika många som i Nyheter.
Vad kan jag göra för att få det som förut?
Ni brukar ju vara duktiga på Sonos, så ser fram mot en lösning.
Tack!
Följ inlägget
2
följare
Tack för att du rapporterade in detta!
Du är först med att slå larm, och jag vill förstå detta bättre. Är det vår vanliga tjänst i Sonos-appen som alltså beter sig annorlunda nu, det vill säga den som, åtminstone tidigare, såg ut så här?
Ja, och när man trycker på "Nyheter" så valde jag tidigare "Nyheter från Ekot" och då låg där ca 15 olika nyheter, och man såg vad de handlade om.
Nu finns det bara 1 st. när man tycker på en pil > som finns på höger sida.
På "Ekot senaste nytt" på samma sida är det tre punkter istället för en pil, och där finns några st nyheter, kanske 5 st. men man ser inte vilka de är som man gjorde tidigare på "Nyheter från Ekot ".
Har försökt med att ladda om SR appen utan att det hjälpte.
Sonos har fått mkt kritik för ny appen!!
Vänligen prova själva och återkom med era råd!!
Jag använder Android i en Samsung A52 mobil.
Ekonomiekot
Jag ser en annan konstighet på din bild. Ekonomiekot presenteras med det senaste avsnittets rubrik. Det förväntade vore att det stod Ekonomi (kategori) eller möjligen Ekonomiekot (programmets titel).
Vet du om det har varit så även innan Sonos uppdatering?
Kartläggning av felet
Nyheter från Ekot ska, som du skrev, vara en spellista som består 15 nyhetsinslag. Rent tekniskt tror jag att de ligger sammanfogade i en enda ljudfil (men jag kan förväxla med hur det fungerar i en annan tjänst). Om felet är att listan "gått sönder i fogarna" och endast första nyheten spelas upp, bör den bli någon minut lång.
Om det däremot är ett "gränssnittsproblem" så att det inte längre syns att ljudfilen består av flera separata inslag, men att de enskilda inslagen ändå spelas upp som de ska, bör den vara omkring tjugo minuter lång.
Hur lång är ljudfilen? Vi kommer förstås att kolla upp detta själva, men ifall vi inte kan återskapa felet, så är det bra att vi vet hur det blir hos dig!
Vi kan återskapa felet. En av utvecklarna skriver
Vänligen återkom med mer info när ni har det.
Brukar alltid börja morgonen med att lyssna igenom alla era nyheter i appen på Sonos, och saknar den informationen man får.
Tack!
Hör av dig om du behöver mer hjälp än så för att hitta till Nyheter från Ekot. Samma spellista som den du når i Sonos finns även i appen SR Play samt på vår hemsida. I SR Play gör vi om navigationen, och om du har fått den nya navigationen med tre länkar nertill i appen (Start, Sök, Min sida) så når du listan med Nyheter från Ekot som en färdig länk på sidan "Sök". På vår webbplats ligger en länk till listan på startsidan
I SR appen inne i Sonos finns som jag sagt bar 1 st nyhet i Nyheter från Ekot ". Och en > längst till höger som öppnar just den enda nyheten som finns.
(På samma sida "Ekot senaste nytt " är det tre punkter till höger istället för pilen. Och dessa 3 punkter symboliserar väl att det ligger mer än 1 st nyhet kanske?)
I SR appen direkt, utan Sonos, så ligger det just nu 15 st nyheter.
Som sagt, det är just dessa 15 nyheter jag vill ska ligga i SR appen inne i Sonos, så jag kan spela upp i hel husets Sonossystem, som förut.
Kan ni kontakt Sonos och lösa problemet?
Meddela gärna mig vad de svarar, och nör problemet kan vara löst.
Mvh Lennart
Min Sonos-kunnige kollega skrev nyss: Vi är alltså inte i mål, men arbetar på det!
Ser fram mot mer info och förhoppningsvis en lösning så det blir som tidigare!!
När åtgärdas det?
Lyckligtvis går det (ännu) att söka och lyssna via Spotify så det är inte lika illa som Sommar som jag inte alls kan lyssna på i mina högtalare.
Du skrev: Men visst kan du lyssna genom att använda vår Sonos-tjänst? Alltså den vi skriver om här:
Lyssna på Sveriges Radio på din Sonos-högtalare
Nu ligger ju alla nyheter på er sida i appen, men saknar "spela upp alla".
Nu kan jag bara spela upp en och en.
När kan ni få till så att jag kan spela upp alla i en följd?
Som tidigare.
Mvh Lennart
Hej Annika!
I SR appen i Sonos "Nyheter" är det är fortfarande bara de de 2 översta inslagstyperna "Ekot senaste nytt" och "Ekonomiekot" som kan spela upp alla inslagen i följd. Dessa 2 har 3 punkter efter sig.
Men övriga inslagstyper har en > markering och man måste själv trycka på varje inslag för att det ska spelas upp.
Jag vill att alla inslagen ska spelas upp i följd automatiskt i "Nyheter från Ekot"! När fixar ni detta ?
Se bif en skärmdump.
Mvh
Lennart
Att det fungerar med Ekot senaste nytt och med Ekonomiekot beror på att det är självständiga program:
- Ekot senaste nytt - alla avsnitt | Sveriges Radio
- Ekonomiekot - alla avsnitt | Sveriges Radio
De andra nyheterna är inte program, utan spellistor med nyhetsinslag. Det är förmodligen kopplat till att Sonos har generella problem med spellistor i nya appen:List of Reported Issues with New App | Sonos Community
Därmed är det inte mycket vi på Sveriges Radio kan göra för att lösa det hela, tyvärr.