SR-appen i Microsoft Store för dator: Lyssna direkt på kanaler slutat fungera

Hej
Jag har för flera år sedan hämtat SR-appen från Microsoft Store för bl.a. dator. Den har fungerat perfekt. Min vanliga, dagliga användning är som följer. Starta appen, välj ikonen "Direkt", på sidan som kommer upp klicka på "Kanaler", på listan med kanaler som då kommer upp klicka på en kanal tex "P1", börja lyssna. Detta fungerade utmärkt.
För ett par dagar sedan händer följande: Starta appen, välj ikonen "Direkt", på sidan som kommer upp klicka på "Kanaler" - inget händer, inget felmeddelande, ingenting. Vad söker appen efter utan att hitta?
Aha, jag har pajat appen på nåt vis - hämtar den igen: samma resultat tyvärr
Aha min Windows 10 strular, Laddar till min Windows 11: samma resultat tyvärr
Aha ev. korrupt Windowsuppdatering, Laddar till gammal Windows 10: samma resultat tyvärr
På "Direkt"-sidan finns ett sökfält med "Sök kanal". Har provat med "P1", "1", "ett", "kanal 1", "kanal ett" - inget händer. Vad ska man fylla i där?
Jo, jag vet att man kan surfa till sverigesradio.se men om man jobbar med flera skrivbord och olika webbläsare med flera öppna flikar är SR-appen väldigt behändig. Dessutom kan man ju minimera fönstret och tar ju bara typ 70 MB. Och till sist den har ju fungerat jättelänge tills den bara tog stop nu. Vad kan ha hänt?
Bästa hälsningar
Pelle
Per Zetterquist

Kommentarer

  • Jo, jag vet att man kan surfa till sverigesradio.se ...
    Bra att du vet det!

    För vår felsöknings skull:
    1. Fungerar uppspelningen av P1 fortfarande från vår hemsida?
    2. Hur går det att lyssna på P1 via denna länk?
      https://sverigesradio.se/topsy/direkt/132-hi.aac
    3. Om det inte fungerar, får du något felmeddelande?
    4. Går det att lyssna på program i efterhand i Windows-appen?
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika och tack för snabb respons.
    Först, sverigesradio.se är jättebra så vet du vad jag tycker :-)
    Svar på frågorna
    1. P1 på hemsidan fungerar och alla andra kanaler också
    2. Går utmärkt att lyssna på P1 med din länk
    3. Ska inte få och får inget felmeddelande heller
    4. Allt fungerar i Windows-appen även i efterhand. Tex sök Plånboken, välj gammalt avsnitt, lyssna en stund, avbryt, gå tillbaka senare och fortsätt lyssna där jag slutade.
    Beträffande P1 - det är inte specifikt P1 det gäller. Det är listan med alla kanaler som inte kommer upp. Finns inget att klicka på.

    Men jag har upptäckt något som var så svagt att jag inte såg det först. Jag förstorade "Direkt"-sidan där lista med kanaler skulle komma upp och spelade in det jag såg. Bifoga videosekvensen så du får se. Filen är liten, kort o mp4.
    Min slutsats blir att SR- appen försöker hämta listan/filen men hindras av någon. Tyvärr får man inte vet var, vem eller varför. Har ingen time -out heller.

    Mvh
    Pelle

    Per Zetterquist
  • Tack Pelle!
    Johan här har samma fel, och har ringat in att det är hans VPN som blockerar. Han skriver:
    ... det verkar som att det är porten för att upptäcka kanalerna som blockats i brandvägg - starta en kanal när listan syns går också bra!

    Så summerat, starta appen och visa kanaler utan VPN, slå på VPN tryck på play.
    Har du en VPN-lösning som du kan testa att tillfälligt slå av? Om det är där skon klämmer så vill jag veta vilket VPN det rör sig om och försöka lista ut om det gå att ställa in något som "vitlistar" den nu blockerade kanal-vyn.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,

    Jag varit upptagen i dag, men fortsatt leta i kväll.

    Din Johan är säkert något på spåren, men det behöver nog inte vara explicit VPN.
    Jag håller med om att porten som ska hämta listan blir blockerad på nåt sätt.
    Beträffande Johans teori att VPN-anrop från datorn stoppas stämmer inte här.
    De första tre datorerna hade VPN installerat men användes inte vad jag kunde se.
    För säkerhets skull startade jag två till gamla datorer garanterat utan VPN och dessutom utan uppdaterade Windows på flera år. Samma fel på dessa.
    Slutsatsen måste bli att något måste ändrats "utanför" de fem datorerna.
    Problemet uppkom ju plötsligt från en dag till en annan. Min tanke om fel på
    datorsidan kunde jag utesluta när tre datorer o nu två till fått samma problem.
    Nästa steg - är det fel på routern till telias fibernät. Provade med min backup-router för mobilt nätverk för att få ett helt annat nät - men samma fel. Slutligen provade jag att dela wifi med mobiletelefonens båda varianter, koppla till hemma-routern respektive till telefonens mobilnätet, men inget hjälpte. Insåg sedan att alla dessa nät är telias. Är det fel hos Telia?

    Hälsningar
    Pelle
    Per Zetterquist
  • Oj vilken ambitiös felsökning!

    Tack. Jag har bett utvecklarna att se vad de tror om detta. Felet borde ha samband med att vi på Sveriges Radio har haft problem med CDN:et, vilket en kollega beskrev så här:
    Kort sagt så har vi ett problem som gör att cdn:et cachar ogiltiga svar från öppna api:et (oftast efter att vi har haft problem med databasen eller liknande). Tyvärr så finns det heller ingen livslängd på de svaren från cdn:et så de måste rensas manuellt.
    Detta är löst från vårt håll, men för er som använde, eller försökte använda, appen under den perioden, kan något felaktigt svar ha cachats "någonstns". Uppenbarligen inte i datorn, i och med att dina gamla burkar fick samma fel. Brandvägg i routern hade jag gissat, men dina försök med mobilens nät motsäger det. Att en blockering ligger caschad hos en svensk internetleverantör är möjligt men sällsynt. Jag tror inte att jag har sett det på kanske 10 år ...

    Har du ett VPN där du kan ändra IP-adres så att du ser ut att komma från annat land? I så fall borde du ansluta till annat CDN hos oss och det vore intressant att se om du då blockeras fortfarnde!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen,
    Nu är det nära,
    Jag började försöka utesluta datorerna och därefter mina routers och då med VPN avstängt.
    Alltså ligger felet bortom mina routers.

    Dina kollegors teori om CDN-ers cachande av skumma fel-svar verka högst sannolik.

    Nu har jag bara F-Secures VPN på mina två huvuddatorer men har nu gjort likadant på båda:
    1. Starta SR-appen - Fel som vanligt.
    2. Starta VPN via Stockholm/Sverige, Starta SR-appen - Fungerar helt ok.
    3. Stäng av VPN, Starta SR-appen - Fel som vanligt.
    4. Starta VPN via Seoul/Sydkorea, Starta SR-appen - Fungerar helt ok men lite slöare.
    5. Stäng av VPN, Starta SR-appen - Fel som vanligt.

    Kör samma sak på dator-2 med samma resultat, följer mitt testschema för syns skull

    Allt pekar på att din kollega har helt rätt.
    Därmed inte sagt att det är en CDN-server som sitter på ert CD-nät.
    Kan ju var motsvarande CDN-tjänst hos Telia eller nån annan på vägen.
    Konstigt/trist att man inte kan sätta time-out på vissa svarstyper till cache-arna.

    Nu finns ju en work-around, men problemet är fortfarande inte löst eller vems det är.

    "Inte sett det på typ 10 år hos svensk IT-leverantör",
    kanske dax för nästa 10-års period  :-))

    Bästa hälsningar
    Pelle
    Per Zetterquist
  • Wow, det här blir spännande, men jag måste gå hem för dagen!

    Var befinner du dig geografiskt när du inte ser ut att vara i Sydkorea? Jag vet inte om vårt CDN har någon uppdelning i regioner även inom Sverige som skulle kunna spela in.

    Förutom dig och "VPN-Johan" har ytterligare en lyssnare nu rapporterat in samma fel, och jag vill se om det finns någon gemensam nämnare geografiskt eller på annat vis.
    Annika Webbmaster
  • PS: Om du ställer in VPN på t ex Frankrike, så blir det troligen mindre slött än med Sydkorea, i och med att det blir färre flaskhalsar som behöver passeras.
    Annika Webbmaster
  • Japp, då är vi två, som tycker sånt här är spännande.

    Geografiskt befinner jag mig i en bostadsrätt på
    Strömstarevägen 3, 134 42 Gustavsberg i Värmdö kommun.

    Beträffande Sydkorea var det bara några sekunder mer fördröjning.

    Men jag har mina funderingar avseende Telia.
    Kan den nya lyssnaren som rapporterat samma fel också ha Telia?

    /Pelle

    Per Zetterquist
  • Men jag har mina funderingar avseende Telia.
    Kan den nya lyssnaren som rapporterat samma fel också ha Telia?
    BINGO!

    Kristoffer har Telia. Om han kopplar upp sig med mobil med annan operatör, kan han lyssna:
    Testat startat om alla routers, (via bredband från Telia), ingen skillnad. Dock fungerar mobilt bredband via  delat wifi från telefonen och Telenor. Är själv lite "datanisse", och det verkar som DNS-servern hos Telia inte hittar ip-adressen för Er FQDN.
    https://kundo.app/org/teknisk-support/d/app-windows-11/#c4690418
    Telia verkar vara en gemensam nämnare!

    Jag hör med honom och med trådstartaren Johan om de bor i Stockholmstrakten så att den eller de av oss som rapporterar det vidare till Telia vet det (om det är relevant).
    Annika Webbmaster
  • Jag kan se de IP-nummer som ni skrev hit med. Med VPN påslaget (gissar jag) blir det så här för Johan:
    Den internetleverantör (ISP) som förser IP-adressen [borttaget] med internet är Telia Company AB och den som använder IP-adressen finns troligtvis lokaliserad i eller i närheten av Stockholm i Sverige.
    För Kristoffer blir det:
    Den internetleverantör (ISP) som förser IP-adressen [borttaget] med internet är Telia Company AB och den som använder IP-adressen finns troligtvis lokaliserad i eller i närheten av Solna i Sverige.
    Så felet drabbar Telia i Stockholmstrakten. (Den regionala koncentrationen kanske är en slump, men kan vara bra att påtala för Telia.)

    Det brukar finnas tydligare vägar att rapportera in den här typen av fel för er som är drabbade konsumenter än för oss på Sveriges Radio, så mitt tips är att du felanmäler det själv (har tipsat J & K om samma sak):
    Kontakta oss – Telia.se

    Om det verkar som om du inte får gehör, så hojta till så felanmäler även jag.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,
    Det var ju verkligen bingo. Jag har läst allt allt nytt du skrivit och gjort tillgängligt.
    Kom just hem men vill höra av mig. Ska kontakta Telia, men eftersom jag bor i en bostadsrättsförening har vi ett speciellt telefonnr jag ska ringa men det var stängt för dagen. Provar i morgon. Jag ska forska lite till i kväll. Hör av mig i morgon
    Mvh
    Pelle
    Per Zetterquist
  • Hej igen Annika,
    Nu har jag suttit i tre telefonköer hos telias support för bostadsrättsföreningar och övriga organisationer och äntligen kommit fram till rätt ställe.

    Steg 1 var att avkräva ett ärendenummer så man kan återkoppla:
    CS27252938 - Ärende uppdaterat - Sveriges radio - Microsoft app
    Du kan svara på det här som vanlig e-post, vänligen låt konversationen stå kvar när du svarar. Klicka här för att se ditt ärende alternativt skapa ett konto till MyBusiness.

    Steg 2 Jag har felanmält och förklarat hela gången med tester och inblandade, men det framgick att han var väldigt "luddig" om vart jag borde vända mig. Och ville att jag skulle skriva ner allt så skulle han försöka ta reda på vart han skulle skickas vidare.
    Det var ju inte direkt deras bord egentligen. Men det var min uppfattning tolkning förstås. Vems bord det är kom inte fram, om ens Telias !
    Jag sa att vid behov kunde Sverige Radio också felanmäla, så bra då med ett ärendenr att hänvisa till. Svaret blev, det har SR ingen nytta av, då de inte kan kontakta oss eftersom de inte är en bostadsrättsförening,

    Just nu har jag blivit lite trött. Ska prova din föreslagna felanmälanväg också
    Pelle

    Per Zetterquist
  • Tack!
    ... tre telefonköer hos telias support för bostadsrättsföreningar och övriga organisationer
    Du är även mobilkund, och att dela nätverk från mobilen gav ju samma blockering. Om Telias support för mobilnät har större förståelse, vet jag inte.

    Kristoffer i den andra tråden ansåg inte att det är ni lyssnare som bör lägga tid på detta.Han skriver:
    Hej, det är väldigt konstigt att vi skall felanmäla  SR:s icke fungerande app till Telia, utifrån denna enkla slutsats. Felet kan fortfarande ligga oss SR infrastruktur, och att lasta över felsökning på oss kunder är inte acceptabelt, Ni har tydligen gjort några ändringar i ert nätverk, som ni inte verkar ha koll på, och så får i så fall se till att det funkar, ringa Telia eller ”what ever”,
    Och den synpunkten kan jag ha viss förståelse för. Även om min analys är att det fel vi på Sveriges Radio löste i måndags morse har bitit sig kvar hos just Telia (i Stockholmsregionen?), så ligger det förstås i vårt intresse att våra tjänster fungerar som de ska. Men jag är alleles ensam på supporten, och vet inte riktigt vem från vår sida som annars skulle felanmäla att vår Win-app inte funkar ...

    Så extra stort tack för att du gör ett försök!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen
    Nu har jag ringt enligt ditt tips tel 90200 o dragit hela historien för en supportkille.
    Jag ska inte besvära dig med alla hans bortförklaringar men att jag skulle prova att ändra ip-adress i min router??? Det slutade med att han kunde inget göra - hör med Sveriges Radio.
    Då bad jag om ärendenummer för att ge dig. Men de blev inget ärende eftersom de inte kunde göra något. Det är nog bäst att du prova att ringa dem.
    Nu har jag farit runt till några lägenheter i våra två hus i brf Fågel Blå. Jag visste ju vad resultat skulle bli - felet finns hos alla och det är alltså 44 routrar där vi ska prova nya IP-adresser.
    Det blir nog enklare att byta ISP.
    Trevlig helg - vi höres
    Pelle
    Per Zetterquist
  • Hej igen!
    Jag ska försöka hinna med en telefonare till Telia alternativt kontakta dem per e-post under morgondagen.

    Ytterligare två Telia-kunder har kontaktat oss om samma problem, Gunnar i Varberg (vars IP ser ut att vara i Stockholmstrakten) och Tommy med IP som pekar åt Örebro:
    Samma tråd som innan

    Om geografin spelar in, är det ett vidare område än Stockholms län som drabbas.

    Tommy gav ett konstruktivt tips som är enklare än att mixtra med VPN. Han skriver:
    Söker jag kanalen så går det att lyssna på den
    Fungerar det även hos dig?
    Annika Webbmaster
  • Blockeringen har nu släppt hos både Gunnar och Johan, alltså två av de fyra som rapporterat in felet i den andra tråden. Jag hoppas att samma sak gäller för dig, Kristoffer och Tommy!

    Om din felanmälan trots allt tog skruv, eller om det var en cache som släppte efter en vecka, vet jag inte. Jag hade i alla fall inte hunnit kontakta Telia ännu.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika sent måndag kväll.

    Först och främst blockeringen har släppt här också - på alla datorerna - allt fungerar.

    Ring inte Telia nu - du blir bara på dåligt humör.
    Jag ska kolla med telia i morgon om de gjort nåt överhuvudtaget.

    I brist på annat, innan det lossnade, tänkte jag försöka spåra vägen fram till stopp-platsen, men då behövde jag ip-adressen som är målet när man klickar på "Direkt".
    Kanske man kan se var det stannar då på vägen.

    Här ett exempel jag kört för att visa vad jag menar att spåra till t.ex. 62.115.50.181
    (som jag kom fram till):

    C:\Users\perze>tracert 62.115.50.181
    Tracing route to brasiltelecom-ic-372924.ip.twelve99-cust.net [62.115.50.181]
    over a maximum of 30 hops:
    1 2 ms 1 ms 2 ms 192.168.1.1
    2 3 ms 3 ms 3 ms gw2153-no600.tbcn.telia.com [2.248.17.1]
    3 4 ms 4 ms 3 ms hy-c1-link.se.telia.net [81.228.78.146]
    4 * 4 ms 4 ms hy-peer1-link.se.telia.net [81.228.91.79]
    5 5 ms 3 ms 3 ms sto-b2-link.ip.twelve99.net [62.115.123.170]
    6 4 ms 4 ms 5 ms sto-bb2-link.ip.twelve99.net [62.115.140.216]
    7 13 ms 12 ms 12 ms kbn-bb6-link.ip.twelve99.net [62.115.139.173]
    8 89 ms 89 ms 89 ms nyk-bb2-link.ip.twelve99.net [80.91.254.91]
    9 * 90 ms 138 ms nyk-b17-link.ip.twelve99.net [62.115.137.15]
    10 94 ms 93 ms 93 ms brasiltelecom-ic-372924.ip.twelve99-cust.net [62.115.50.181]
    Trace complete.

    Mvh Pelle
    Per Zetterquist
  • Åh så skönt!
    Jag ska kolla med telia i morgon om de gjort nåt överhuvudtaget.
    Hypotes 1, Telia fixade detta:
    Kanske var det dina kontakter med Telia som fick dem att undersöka felet och starta om den del av systemet som fallerade. Av det du berättade om kontakten med mina branschkolleger, låter det dock mindre troligt.

    Om det är Telia som har åtgärdat något, kan det i allra bästa fall ha medfört att de har identifierat ett förbättringsområde som minskar riskan för liknande problem framöver.

    Hypotes 2, tiden löser alla cache-problem:
    Mer troligt är att "något" i Telias nätverk ansåg att Windows-appens kanalsida inte fungerade på grund av att den var nere förra söndagen, och därför inte laddade in den sidan. Det borde ha släppt när felet hos oss löstes morgonen därpå, men någonstans i deras system finns det en cache-lagring som inte hanteras korrekt. Denna cache rensades efter en vecka, och därmed släppte felet.

    Oavsett vilket så är jag glad över att blockeringen är över! Tack för kartläggning, kontakt med Telia och ett synnerligen konstruktivt angreppssätt.

    Jag ber även om ursäkt över vår del i problemet. Ifall vi inte hade haft tekniska problem förra söndagen, så hade detta ju aldrig uppstått.
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Javisst är det skönt.
    Jag sätter en slant på din Hypotes 2,
    cache-rensning typ automatiskt efter nån vecka.

    Jag har ringt Telias telefonnummer för bostadsrättsföreningar eftersom jag fick ärendenummer av dem. De hade inte gjort något och var osäkra om det var deras sak.

    Jag orkade inte fortsätta. Brydde mig inte heller att ringa som brf-medlem
    (Skulle alla våra 44 medlemmar ringa och felanmäla?)

    Jag har bara gjort en reflexion så här i efterhand. Vår förening brf Fågel Blå med 44 medlemmar har avtal med Telia om Bredband, digital TV med ett antal kanaler, IP-telefoni.
    Vi betalar en inte obetydlig slant per år och då förväntar man sig fungerande support.

    Det kanske är dags att undersöka dagens aktuella ISP-er och deras bredbandstjänster.

    Slutligen, du ska inte be om ursäkt, ingen skugga över dig. Det har bara varit trevligt.

    Vi får väl konstatera Case closed nu.

    Bästa hälsningar
    Pelle

    Per Zetterquist
  • Case closed!
    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.