Till senaste kommentaren

Kan jag få bort spelaren i hemsidans nederdel?

Hej. Hur får jag bort spelaren som ligger kvar i nederkant på hemsidan när jag har lyssnat på radio eller play?


Lillemor

Kommentarer

  • Hej Lillemor!

    Spelaren är så viktig att den följer med överallt på vår hemsida, men den är enkel att stuva undan genom att skrolla nedåt lite på sidan. Spelaren försvinner alltså automatiskt på de sidor där det finns innehåll en bit ned som du vill ta del av.

    För att locka fram spelaren igen, behöver du bara skrolla uppåt en liten bit. Det räcker egentligen med att skrolla någon millimeter uppåt eller nedåt för att spelaren ska dyka upp respektive gömma sig. (Om du har tagit dig långt ned på sidan behöver du alltså inte ta dig hela vägen upp till sidans topp för att nå spelaren igen om du exempelvis vill pausera ljudet.)

    Testa, och hör av dig om du inte får till det, så ger jag en tydligare beskrivning!
    Annika Webbmaster
  • 1. Är "support" ett svenskt ord?
    2. Kan jag kommunicera med "supporten" med min dator? Vill kunna skriva på tangentbord.
    3. Kan jag ringa till "supportfunktionen" (vad heter verksamheten jag försöker kontakta nu?)

    Göte Niklasson
  • Hej Göte!

    Verksamheten du har kontaktat nu är Sveriges Radios tekniska support och du har skrivit in i vårt supportforum, vilket är den huvudsakliga kontaktvägen. Syftet med detta forum är att:
    • förstå och lösa problem
    • förklara teknik på rätt nivå
    • förmedla lyssnares synpunkter till rätt kolleger så att våra webbtjänster kan förenklas och förbättras
    1. Är "support" ett svenskt ord?
    Ja och nej. Ordet ingår i Svenska akademins ordlista, SAOL,som ska vara en förteckning över det levande svenska ordförrådet:
    https://svenska.se/saol/?sok=support

    Ordet support i betydelsen stöttepelare och liknande för fysiska byggnader, är belagt i svensk skrift sedan 1600-talet och inlånat från latin. I den betydelse vi avser här, stödperson inom teknik, har ordet "lånats in ett varv till" från engelskan under 1900-talet.

    Support är alltså ett lånord, vilka utgör en stor och naturlig del av språket. I din fråga är exempelvis kommunicera också ett lånord.

    2. Kan jag kommunicera med "supporten" med min dator?
    Ja, det går bra. Om du skriver i supportforumet, som du har gjort nu i morse, så svarar vi (och ibland andra lyssnare). När någon svarat på din "forumtråd" (alltså under en rubrik du har skrivit) så får du e-post, en avisering, om detta.

    I denna e-postavisering kan du läsa svaret, men du kan inte svara med e-post, utan måste gå till "tråden", i det här fallet hit, alltså:
    https://kundo.se/org/teknisk-support/d/spelaren/

    3. Kan jag ringa till "supportfunktionen"?
    Vi har inget eget telefonnummer, men du kan ringa till våra kolleger på Lyssnarservice, på telefon 08-784 84 84.

    Även om vi som arbetar med den tekniska supporten är experter på att förklara teknik, så kan Lyssnarservice svara på många tekniska frågor (och vi på supportforumet kan svara på frågor som handlar om innehållet, alltså Lyssnarservice område).

    Om Lyssnarservice inte kan svara själva så brukar de i första hand tipsa om detta forum, men ifall det är en lyssnare som har svårt att skriva hit, så får de självfallet koppla samtal vidare till mig. Att vi på supporten föredrar att få in frågorna i detta forum, betyder inte att vi är hemliga och okontaktbara andra vägar.

    De lyssnare som får hjälp av mig per telefon är exempelvis synskadade som inte hittar till forumet och där Lyssnarservice av naturliga skäl saknar rätt kunskap som krävs att hjälpa. Det kan även vara lyssnare som har svårt att läsa och skriva, eller lyssnare som är så frustrerade över att tekniken strular att de verkligen inte står ut med att ta kontakt med oss via ytterligare en teknisk plattform.

    Men om det går, är vi tacksamma över att få in frågorna i forumet, för här ger vi bäst hjälp och har rutiner för hur vi följer upp saker!

    Bra frågor, som jag funderar över om jag ska lägga under en egen rubrik, så att andra lyssnare enklare kan hitta dina frågor och mina svar ... (Om jag flyttar dem till en egen rubrik, så kommer jag att skriva det tydligt, så att dina frågor inte försvinner!)
    Annika Webbmaster

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.