Kan jag få bort spelaren nertill på hemsidan?

Hej. Hur får jag bort spelaren som ligger kvar i nederkant på hemsidan när jag har lyssnat på radio eller play?

Kommentarer

  • Hej Lillemor!

    Spelaren är så viktig att den följer med överallt på vår hemsida, men den är enkel att stuva undan genom att skrolla nedåt lite på sidan. Spelaren försvinner alltså automatiskt på de sidor där det finns innehåll en bit ned som du vill ta del av.

    För att locka fram spelaren igen, behöver du bara skrolla uppåt en liten bit. Det räcker egentligen med att skrolla någon millimeter uppåt eller nedåt för att spelaren ska dyka upp respektive gömma sig. (Om du har tagit dig långt ned på sidan behöver du alltså inte ta dig hela vägen upp till sidans topp för att nå spelaren igen om du exempelvis vill pausera ljudet.)

    Testa, och hör av dig om du inte får till det, så ger jag en tydligare beskrivning!
    Annika Webbmaster
  • "Spelaren" är det den där bannern? Kommer det en ny banner för varje podd man lyssnar på?
    Boel Bissmarck
  • I spelaren kan du styra ljudet på olika vis och det är egentligen inte en ny spelare, utan samma spelare hela tiden. Innehållet i den förändras beroende på vad du lyssnar på eller har lyssnat på senast, vilket kan upplevas som att "bannern byts beroende på vad som spelas".

    Jämför på bilden nedan hur det ser ut medan jag spelar kanalen P1 (överst) med hur det ser ut om jag har lyssnat på programmet Fråga Agnes Wold men inte spelar något ljud längre:

    I både spelarna ser vi information om innehållet i den vänstra delen av spelaren.

    • I den övre spelaren ser vi att det är kanalen P1 med programmet Spanarna och en röd ruta som visar att det jag lyssnar på är direkt (inte kanalen P1 där jag har backat i ljudströmmen)
    • I den nedre ser vi att det är programmet Fråga Agnes Wold och ett avsnitt vars titel börjar Agnes Wold: Friska mä ... (Agnes Wold: Friska människor behöver inte äta kosttillskott)
    I mitten av spelarna syns olika symboler/knappar. Samma symboler har används i åratal på bandspelare, cd-spelare, radioapparater och annat, men det skadar inte att ta dem igen:
    • I P1-spelaren ser vi i mitten två lodräta streck, vilket är symbolen för paus. Den syns när något spelas upp och det därmed finns ett ljud att pausa
    • I Agnes Wold-spelaren ser vi symbolen för start (även kallad "play") som är en triangel med en spets som pekar åt höger. Den visas när inget ljud spelas upp.
    • Närmast paus/spela finns symboler med 15 och en "cirkel-pil" för att backa 15 sekunder respektive hoppa framåt 15 sekunder. (På den övre bilden spelade jag det som just sändes i P1, och då gick det inte att hoppa framåt.)
    • I P1-spelaren ser vi även en symbol med ett lodrätt streck och en triangel där en spets pekar mot strecket. Med den kan man "backa till föregående program eller inslag". Om det finns ett efterföljande program eller inslag så visas även en symbol för att "hoppa till nästa program eller inslag".
    I båda spelarna syns en tunn linje i toppen av spelaren som visar hur långt in i programmet jag har kommit, en "förloppsindikator" (tidsmätare). Det går att spola i ljudet genom att placera muspekaren på önskad position på linjen. I P1-spelaren är linjen blå och i P4-programmet Agnes Wold-spelaren är den rosa. Det har med kanalernas "igenkänningsfärger" att göra. P2:s innehåll får en orange linje och P3:s får en grön:

    Till höger i båda spelarna finns ett volymreglage och till höger om detta syns en "pil" (som mest ser ut som ett tak). Om du klickar på den pilen fälls en större version av spelaren ut. Där är det enklare att spola exakt. Där finns det fler inställningar samt mer information om innehållet. I musikprogram kan man till exempel se vilken musik som sänds vid olika tidpunkter.

    Jag hoppas att det nu blev lite tydligare vad denna spelare är till för!
    Annika Webbmaster
  • Jag vill ju inte ha denna onödiga information! Jag vet väl vad jag lyssnat på!
    Boel Bissmarck
  • Om du tycker att den är i vägen, så kan du (på hemsidan, inte i appen alltså) skrolla lite nedåt på sidan. Spelaren försvinner automatiskt då.
    Annika Webbmaster
  • Jag vet, men mycket irriterande att behöva göra detta varje gång jag öppnar appen!
    Boel Bissmarck